לקראת סערה נוספת? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שיאסור על הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח ואת החוק שיגדיל את סמכויות בתי דין רבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים. 

את ההצעה הגיש לפני כחודש ח"כ משה גפני וכבר אז היא גרמה לסערה ציבורית. גפני מסר: "זוהי הוכחה נוספת להתערבות מיותרת של בגצ, למנהלי בתי החולים היה אפשרות לאסור הכנסת חמץ בחג הפסח שהוא חיוני לחולים ולחברה, ובג"ץ התערב בסמכות לא לו".

"וגם בחוק בתי הדין, כאשר מדובר על דיון ששני הצדדים מסכימים בו לקיים בבית דין רבני, בג"ץ התערב וקבע שהסכמה של הצדדים לא מועילה ועצר את זה בסמכות לא לו. זוהי הוכחה נוספת עד לאן מגיע בית המשפט העליון בהתערבות שלו בנושאים שלא בסמכותו - היום אנחנו מתקנים את זה בחקיקה שתובא בהמשך השבוע להצבעה במליאת הכנסת".

ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו מסרה: "אצבע לעין והתרסה נטו. כמו שאין חוק שאוסר נסיעה ביום כיפור ואנשים מכבדים ולא נוסעים ביום הזה כך גם לגבי החמץ. עכשיו אנשים בכוונה יבואו ויסליקו חמץ לבתי חולים. מה שמגיע בכפייה תמיד מייצר התנגדות".

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון מסר בתגובה לאישור החוק: "אישור חוק החמץ של גפני לא רק מרחיב את הכפייה הדתית, אלא גם סותר את ההלכה. ברור לכל אדם הגון שאיסור חמץ בפסח חל על פי ההלכה רק על אנשים ביחס לחמץ שלהם ולא על כך שאחרים בסביבתם עשויים לצרוך חמץ, אבל ברגע שהפוליטיקה הישראלית מקנה לרבנות הראשית סמכויות כפייה, הן משתמשות בכך כדי להרחיב את תחולת ההלכה מעל ומעבר לחיובי ההלכה המקוריים. כיון שבג"צ הורה שהדבר אינו חוקי, מובילות המפלגות החרדיות מהלך שיבטיח את סרוסו והשתקתו של בג"צ ובמקביל יהפוך את הבלתי חוקי לחוקי". 

עו"ד אירית רוזנבלום מייסדת "משפחה חדשה": "הצעת החוק להרחבת סמכות בתי הדין הרבניים לדון בבוררויות בנושאים אזרחיים היא למעשה הקמת מערכת משפטית על טהרת גברים, מתחת לרדאר ומחוץ לרפורמה, ועלולה לדרדר את ישראל למדינת הלכה מלא מלא".

מהפורום החילוני נמסר: "הצעת החוק הזו היא פגיעה ישירה בכבודם ובזכויות האדם הבסיסיות של מאושפזים, מבקרים, ונשות ואנשי הצוותים הרפואיים בבתי החולים. זו יריית פתיחה של גל חקיקה דתי פונדמנטליסטי והכרזת מלחמה גם על בג"ץ וגם על הציבור החילוני. שלא יהיה לאף אחד ספק - הציבור החילוני ישיב מלחמה".