ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' חתמו היום (חמישי) על מסמך הבנות באשר לחלוקת האחריות במשרד הביטחון, בין שר הביטחון לשר הנוסף, ביחס למנהל האזרחי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים. הצוותים של השניים הגיעו להסכמות במתווה לפיו רוב הסמכויות של המנהל האזרחי יעברו לידיו של סמוטריץ', כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים.

לאחר שטרם הועברו אליו הסמכויות: האיום של סמוטריץ' לנתניהו

לפי גורמים פוליטיים הבקיאים בפרטים, רוב הנושאים באחריות המונהל האזרחי יעברו לסמכותו של סמוטריץ', וכל המחלוקות בין השרים בנושאי אכיפה יעברו למנגנון משותף עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתוך כך, ראש המנהל האזרחי ישאר קצין בדרגת תת אלוף כפוף לצה"ל, אך ימונה לו סגן לעניינים אזרחיים שימונה על ידי סמוטריץ באישור נתניהו. כמו כן, נעשה ניסיון להפריד בין ביטחוני לאזרחי, בויכוח בנושאים אזרחיים שמשפיעים על הביטחון, כאשר ההכרעה תהיה אצל ראש הממשלה.

בנוסף, הפעלת כוחות תתבצע באישור אלוף הפיקוד בלבד, ובהתאם לשרשרת הפיקוד הצבאי, לאלוף הפיקוד תהיה סמכות לעכב החלטות שהתקבלו בציר האזרחי, עד לבירור ודיון מול הרמטכ"ל והדרג המדיני. כמו כן, מתאם פעלות הממשלה בשטחים יהיה בקשר מול הדרג המדיני ויקבל הנחיות גם מהשר סמוטריץ'.

ההסכם מגיע לאחר שסמוטריץ' איים כי במידה והסמכויות על המנהל האזרחי ביהודה ושומרון לא יועברו אליו בקרוב, יתנגד להעברת התקציב הקרובה. כך, דווח בחדשות 13.

גלנט וסמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גלנט וסמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כזכור, נרשם עימות בין סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט בנושא, לאחר פינוי הכרם בבנימין. "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע", ציין השר והוסיף: "עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".

הוא תקף את גלנט בחריפות: "התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך", הוסיף, "מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מרה"מ להעביר לידי את הסמכויות לאלתר. אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון".