הגוף האקדמי העליון של אוניברסיטת בן גוריון בנגב "הסנאט", התכנס היום (ראשון), לישיבה שלא מן המניין בכדי לעסוק ב"שינויים משטריים", כלשונם. אחת ההצעות שעלו בדיון היא "הגנה על תהליכי הקביעות והקידום למרצים שתורמים בהסברה בנושאי המשטר בישראל" - אולם ההחלטה לא התקבלה ובסנאט בחרו להביע דאגה על הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. "אנו קוראים להנהלה ולוועד המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב להגן על ערכי הדמוקרטיה והחופש האקדמי שבלעדיהם לא ניתן לקדם מחקר והוראה, ולפעול לגיבוש דרכי פעולה להתמודדות עם האיום שיש בצעדי החקיקה הנוכחיים על החופש האקדמי, המחקר וההוראה. מכלול ההצעות חותר תחת יסודות הדמוקרטיה במדינה".

סקר: רוב הציבור בעד עצירת הרפורמה המשפטית וקיום הידברות

פרופ' דניאל חיימוביץ, נשיא האוניברסיטה, אמר בפתח הועדה: "במהלך השבועות האחרונים, התברר שתוצאת רפורמה זו היא מהפכה בדמוקרטיה הישראלית, שתתן סמכות בלתי מבוקרת לממשלה השלטת. אנחנו כמוסד להשכלה גבוה לא יכולים לשים את הראש בחול. המתקפה על הרשות השופטת עלולה להיות רק הקדמה להתערבויות פוליטיות נוספות שתגיע גם לאקדמיה. כבר יש הצעת חקיקה, שתסדר שליטה פוליטית על הספרייה הלאומית. לא רחוק היום, שיבקשו מינויים פוליטיים גם בתוך האוניברסיטאות. זה לא מופרך".

פרופ' חיים היימס, רקטור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב אמר: "אני קורא את הכתובת שעל הקיר ומבין שאם לא נפעל עכשיו ומיד, אם לא נדבר בקול צלול וברור עם כל הקהילה האוניברסיטאית ומעבר, נתעורר בקרוב למציאות בה החופש האקדמי יהיה תלוי על בלימה, בלי יכולת להביע את דעתנו, ובלי היכולת להגן על זכויותיהם של המיעוטים גם בקהילה האוניברסיטאית. המאבק עכשיו הוא לא רק על דמותה של המדינה, אלא גם על עתיד האקדמיה בה, וכאחד ממנועי הצמיחה התרבותית החברתית והכלכלית החשובים במדינה, אל לנו לשבת בצד ולשתוק. אנו, הנציגים הנבחרים של חברות וחברי הסגל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, איננו יכולים להחריש בעת הזו מכיוון שכולנו רוצים להמשיך ולעבוד בסביבה שמעודדת יצירתיות, שמאפשרת לרוץ עם הדמיון ולהעז להביע דעות מבוססות למרות שהם אינן פופולאריות, שפתוחה ותורמת לקיום המדע והדעת לטובת העולם, שהיא חלק מקהילה אקדמית עולמית ושותפה למענקי מחקר, ושמלמדת את תלמידיה ונותנת להם כלים להיות אזרחים תורמים ומעורבים. בלי דמוקרטיה, אין אקדמיה חופשית. במדינות לא דמוקרטיות או דמוקרטיות רק בשם, ייתכן שתהיה אקדמיה, אבל היא תשרת בעיקר את האינטרסים והנרטיבים של השליטים, ולא את החתירה לאמת, ריבוי הדעות, והביקורת".

בהחלטת הסנאט נמסר: "אנו קוראים לממשלה לעצור את החקיקה ולהפעיל הליך של ברור מקצועי ומכבד במטרה להגיע להסכמה רחבה. היוזמה שנדונה בימים אלה בכנסת תפגע באופן מהותי בעקרון הפרדת הרשויות ובאופייה הדמוקרטי של ישראל, ועלולה להביא לפגיעה חמורה בזכויות אדם ובכל מיעוט באשר הוא. סנאט האוניברסיטה רואה בחומרה את החופזה בה מתקדם תהליך זה, כל זאת ללא התייעצות עם גורמים ציבוריים רלוונטיים, וביניהם המוסדות להשכלה גבוהה, לגבי ההיבטים המשפטיים, הכלכליים, והחברתיים של הרפורמה המשפטית המוצעת, וללא ניסיון להגיע להסכמה ציבורית רחבה. אנו רואים במהלכים אלו סכנה אמיתית לאקדמיה בישראל. פגיעה בעצמאות הרשות השופטת עלולה להוביל לפגיעה בהשקעות במחקר מקרנות בינלאומיות, ולפגיעה בשיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים. העדר בקרה שיפוטית נאותה פותח פתח להתערבות פוליטית בתכני הלימודים באוניברסיטאות, לפגיעה בחופש האקדמי ובעצמאות המחקרית, לבריחת מוחות, ועקב כך עלול להוביל לפגיעה אנושה במעמדה של האקדמיה בישראל ובעולם".