מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה - נבצרות ראש הממשלה", של חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד), לפיה הסמכות להכריז על נבצרות של ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ברוב של שלושה רבעים ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת לעומת 20 שהתנגדו. כעת ההצעה תעבור לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה. בנוסף אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין -תיקון - עונש מוות למחבלים, התשפ"ג-2023 של חברת הכנסת לימור סון הר מלך, אליה הוצמדה הצעה של חבר הכנסת עודד פורר. 55 חברי כנסת תמכו בהצעה מול תשעה שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת לקביעת הוועדה שתכין אותה לקריאה ראשונה.

ההצעה של ח"כ כץ בעניין הנבצרות מגיעה על רקע דיווחים בשבועות האחרונים לפיהם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קיימה דיונים על בנוגע לאפשרות להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל ניגוד העניינים שלו בנושא המשפטי. סיבה שבגינה הוא מנוע מלהתערב ברפורמה במערכת המשפט. 

ההצעה עברה למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה, בחוות דעת שכתב המנה לה, עו"ד גיל לימון, נטען כי "יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות אך ורק לטעמים של אי מסוגלות פיזית, בריאותית ונפשית. במצב המשפטי הקיים, הוכרה האפשרות התיאורטית לקיום נבצרות בשל מצבים נוספים, וזאת בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבד משקל. ביטול אפשרות זו בחקיקה ללא הצגת מנגנון חלופי, עלול להוביל למצבי קיצון בהם לא יהיה מענה חוקי הולם".

בג"ץ לא יוכל להתערב

עוד מוצע כי הסמכות להכריז על נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו וסיומה של נבצרות כאמור יהיו אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או הודעה של הממשלה שהתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחבריה. 

סעיף משמעותי שהוכנס בהצעת החוק קובע כי בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.

"בשל ההשלכות של קביעת קיומה של נבצרות של ראש הממשלה, כאשר הקביעה מתקבלת בניגוד לדעתו, כאשר הוא כשיר פיזית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם ובעודו זוכה לאמון הכנסת", כותב ח"כ כץ בדברי ההסבר וטוען כי "קביעת נבצרות ראש הממשלה היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי". 

"מצביעי המחנה הלאומי בראשות בנימין נתניהו בחרו אותו כקובע מדיניות", אמר ח"כ כץ. "הם בחרו בניסיון שלו ובמנהיגות שלו, כראש הממשלה של ישראל. אני רוצה להבהיר לכל הגורמים הלא נבחרים – העם ונציגי העם הם שממנים את ראש הממשלה, ורק הם, כשירצו, ישנו את בחירתם. אנו נבחרנו בצורה דמוקרטית. הצעת החוק הזו מבהירה מה שכל אדם פשוט מבין – לא תיתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה כל בסיס בחוק, לביצוע מהלך הפיכה – הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי רוב אזרחי ישראל".

בשם הממשלה השיב שר החינוך, יואב קיש: "המנהיג נבחר על ידי נציגי העם וזוכה לאמון הכנסת. אם מתקבלת קביעה של נבצרות, כאשר ראש הממשלה כשיר פיזית ונפשית, יש פה אירוע של ביטול תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. לכן, בהצעה הזו, אנו רוצים להגדיר בצורה הכי ברורה את מצב הנבצרות – רק במצב של אי מסוגלות פיזית או נפשית למילוי התפקיד. בעולם נורמלי לא היינו נזקקים לזה אבל אנו בעולם שבו מנסים לכפות על הציבור הישראלי ולפגוע בבסיס הדמוקרטיה. אנו מבהירים בחוק הזה את הברור מאליו".

ח"כ עופר כסיף התנגד: "בדמוקרטיה השלטון אינו מעל החוק, קל וחומר השליט. לחוקק חוק שמונע הכרזה על נבצרות בידי אלה שיש להם את הסמכות לכך זה חלק מההפיכה הפשיסטית,  מהפיכת המדינה לדיקטטורה על מלא. אתם מביאים חוק שמשמעו זה שלטון יחיד".

 "לא עוד שחרורי מחבלים"

באשר לחוק עונש מוות למחבלים, מוצע לקבוע ש"הגורם בכוונה או באדישות למותו של אזרח ישראל כשהמעשה נעשה מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור ומתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי – דינו מיתה".

בהצעה נכתב כי "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ונרחבת של פעולות טרור של רצח יהודים, אך בשל היותם יהודים. המשותף לכל אירוע הטרור הללו – רצח יהודים אך בשל היותם יהודים אזרחי המדינה, מתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי בארצו.
לאחר כל אירוע טרור, מבטיחים ראשי מערכת הביטחון כי "זרועה הארוכה של מדינת ישראל תבוא חשבון עם המרצחים. דא עקא, שבפועל – כלל המרצחים זוכים לתנאים משופרים בבתי הכלא, למשכורות מהרשות הפלסטינית, ובבוא העת רובם משוחררים בעסקאות כאלה ואחרות.
מטרתה של הצעת חוק זו לגדוע את הטרור באיבו, ולייצר הרתעה כבדת משקל. לא עוד בתי כליאה עם תנאי 'הכל כלול'. לא עוד שחרורי מחבלים אחרי ריצוי מחצית העונש".

ח"כ לימור סון הר-מלך אמרה כי "במשך שנים שורר מצב אבסורדי במדינת ישראל, בו מחבלים נתעבים שרצחו יהודים, נאסרים בכלא הישראלי לפרק זמן של כמה שנים, משתחררים בעסקת שחרור מחבלים או עסקת טיעון מקלה, וחוזרים להתהלך בינינו כאחד האדם".

עוד הוסיפה: "אני עומדת היום, כדי לייצג את הדרישה והזעקה של ישראל – הדרישה המוסרית, הצודקת והמתבקשת, לעמוד ולהשיב מלחמה מול מי שמנסה לקעקע את קיומנו כאן במדינת ישראל, שרוצח יהודים ומבקש לכלותנו רק משום שבחרנו לחיות כאן על אדמת המולדת שלנו, כיהודים הגאים בזהותם וביהדותם. הדרישה שהגיעה אחרי עשרות שנים של כבוד לאומי מושפל ואלפי נרצחים, עד שעם ישראל זעק, די. די להשפלה הלאומית, די לטרור, די למציאות האבסורדית בה רוצחי יהודים ממשיכים לחיות מעל האדמה הזאת".