ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, התראיין היום (חמישי) בתוכניתם של ליאת רון ואריה מליניאק "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס להסכם החדש שנחתם מול משרד האוצר וכן לרפורמה במערכת המשפט.

פשרה עם הממשלה בנושא הרפורמה? "המחנה הממלכתי" במסר חד משמעי
במקום נאום מפייס: קיבלנו שוב את אותם השקרים מתוצרת מכונת הרעל | כספית

"יש פה שני הסכמים, אחד שהוא הסכם המגזר הציבורי, שהוא לב העניין, ובמקביל אליו ולא פחות חשוב הוא הסכם הסייעות בבתי הספר ובגני הילדים", אמר בר דוד, "שני ההסכמים האלה חיכו אחד לשני עד שסיימנו אותם. אני שמח שהיום הצגנו בפני ציבור העובדים את שני ההסכמים האלה במקביל ויש פה בשורה למאות אלפי עובדים במדינת ישראל לקראת חג הפסח, אני חושב שמגיע לעובדים אחרי התקופה הקשה שהייתה".  

"יש פה תוספת חד פעמית של 6,000 ש"ח, שזו ממש תוספת משמעותית לקבל באמצע החיים תוספת כזאת שתשולם בראשון באפריל לקראת החג", הוסיף, "יש בו תוספת שקלית בת 500 ש"ח שתצטרף לעלייה בשכר המינימום, העובדים יראו תוספת בברוטו תוספת של 1,000 ש"ח, למי שיש לו באזור של שכר המינימום. יש בו קיצור שבוע עבודה עד ל־40 שעות שזה משמעותי הדבר הזה והוא מקצר את שבוע העבודה למעשה כמעט ביום בחודש, זה דבר שאני דיברתי עליו הרבה זמן ואני שמח שהצלחנו בהסכם הזה להכניס את זה". 

לאחר מכן אמר בר דוד כי "יש בהסכם הזה תקציב ייעודי לחיזוק סקטורים שזקוקים לחיזוק כמו אחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים, עובדי בתי משפט, עובדי בתי חולים. יש קופסא נוספת של כסף בשלטון המקומי בשיעור של שני אחוז והתוספת הזאת לסקטורים החדשים היא של שלושה אחוז. כלומר יש פה נדבכים על נדבכים של הסכם שמגיע לסדר גודל עם השנים של בין 17 ל־20 אחוזים".

בצלאל סמוטריץ' וארנון בר דוד  (צילום: עודד קרני/לע''מ)
בצלאל סמוטריץ' וארנון בר דוד (צילום: עודד קרני/לע''מ)

"לגבי הסייעות, יש פה רפורמה של ממש. אנחנו מעלים אותן בשכר בין 20 ל־30 אחוז, הסייעות המתחילות לגמרי שהן סייעות לילד בודד, שיש לנו כמות מסוימת די גדולה משם, יעלו לשכר של 7,000 ש"ח בסיס ועוד 600 מענק במשרה מלאה. סייעת בגן ילדים תקבל 7,200 פלוס 600, וסייעת בחינוך מיוחד, הצלחנו להגיע איתה ל8,000 פלוס 600. וזה עוד בלי תוספות של השכלה או של רמה של העובדות, יכולות להגיע לתוספת של עד עוד 1,600 שקל. אני חושב שיש פה בשורה ענקית לסייעות, שזה מקצוע בעייתי וקבוצה שאני עובד עלייה כבר הרבה זמן", ציין.

"אני עשיתי בדיקה עם עצמי אם אני יודע לעשות הסכם מסגרת עם ממשלת ימין על מלא ועם שר שהוא לא מאוהבי ההסתדרות ואתה יודע כשהוא נכנס לתפקיד", אמר בר דוד, "מה היו היחסים בנינו? אם אני מצליח לפצח את זה ולהביא הסכם בלי שביתה, וזה לא צ'יק צ'ק, זה לקח חודשים של לילות ולילות. וואלה, מצאתי בן אדם שאפשר לעבוד איתו, שאפשר לדבר איתו, בניגוד לתדמית שלי אצלו ושלו אצלי".

לאחר שנשאל האם ההסתדרות תצטרף למחאה נגד הרפורמה המשפטית, השיב: "נו באמת. אני מנהיג עובדים כבר 30 שנה ואני הייתי בהפגנות ואני באתי משם, אי אפשר לעבוד עליי ואי אפשר לשחק איתי ואני נבחרתי כדי לייצג את העובדים ולהביא להם פרנסה. אני 30 שנה מביא פרנסה לעובדים, מביא דרגה ועוד דרגה ועוד תוספת ועוד לימודים, בשביל זה אני עובד, בשביל זה כל חיי מוקדשים לעובדים".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

"שמתי לעצמי מטרה אחרי די הרבה שנים שלא היה פה הסכם, להביא הסכם, רפורמות ובשורה לעובדים ובשביל זה נבחרתי", הוסיף, "כל הדיבורים האלה מיותרים, הם בכלל לא בכיוון, אף אחד לא מתעסק איתי בדברים האלה, לא דובר בכלל ואני לא שם ולא הייתי שם. אני חושב שאני לא אערב את ההסתדרות כרגע בדבר הזה. אני אקרא כמובן להידברות ואנחנו יוצאים היום בקמפיין גדול שיצא בכל הרשתות להידברות ושעם אחד אנחנו. זאת ההסתדרות, אני אמצא בכל מקום, בכל המפלגות והכוח של ההסתדרות בכנסת הוא עצום". 

לאחר מכן אמר יו"ר ההסתדרות: "עד היום מי קיבל החלטות בוועדה למינוי שופטים? ממשלות ימין. הן מינו את השופטים ואף אחד לא הביא כהלת. ושר המשפטים, עם כל זה שכולם מטפסים עליו, אני יודע לדבר איתו. אנחנו כרגע בשיח עם משרד המשפטים בנושא הזה כדי להוריד קצת, ויכול להיות שיהיה מינוי שופטים בבתי הדין לעבודה כדי לייצר עוד מנגנון ביקורת כדי שלא יהיה מצב כמו שמתארים אותו. אנחנו מודעים לזה שאין שום סיכוי ואי שום סיבה. מהבחינה הזאת אני לא רואה שום סיבה ואיום על העובדים".

"אני מבחינתי יש לי את הקווים האדומים שלי, כולם יודעים אותם - פגיעה בעבודה המאורגנת, פגיעה בעובדים, רדיפה אחרי עובדים, אם ינסו לפגוע בבתי הדין לעבודה או לבטל אותם או להוריד בסמכותם, זה קו אדום", הבהיר, "אנחנו מבינים עין בעין, אני מדבר ויש שיח עם כל השרים של הממשלה הזאת, אני אחד היחידים במדינת ישראל שיודע לדבר איתם. אז בואו, תשמחו גם על זה שאנחנו יודעים לדבר עם כל המחנות ולהוריד את כל האנשים מהעצים. אני אופטימי מטבעי ואני לא רואה פה כרגע איזה ניסיון ללכת מול העובדים. גם אין שום יכולת בכנסת לחוקק חוק מול ההסתדרות".

לסיום ציין בר דוד: "אני יכול לתת עצה, אפשר לגשר על הדברים, יש דברים שאפשר לעשות אותם בצורה אחרת. אני לא אוהב את הרפורמה הזאת ואת ההיקף שלה וזה שזה בא במכה. גם אני רוצה לשנות אצלי דברים בתוך המערכת שלי ואני לא עושה את זה במכות ואני עושה את זה בשבילם. זה לא דברים פשוטים ואני מציע לכל החברים שאני מדבר איתם בצד הימין של המפה בפוליטית, 'בואו תעצרו, בואו נדבר', אני מנסה, ועכשיו יהיה לי הרבה יותר זמן לנסות לגשר ולנסות להוריד את השיח הרעיל שיש פה במדינת ישראל". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM