משרד החוץ של מצרים גינה הבוקר (שישי) את ההתבטאות של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהצהיר כי "המדינה צריכה למחוק את חווארה". בהודעה הרשמית נכתב כי "אמירות אלו מייצגות הסתה מסוכנת ולא מקובלת לאלימות, אשר מנוגדות לכל החוקים המוסכמים וערכי המוסר. אין באמירות אלו את האחריות שצריכה להיות לכל אדם אשר מכהן בתפקיד רשמי".

עוד נמסר בהודעה הרשמית, כי "ההצרה גם מאשרת את העמדה המצרית הקוראת להפסיק את הפעולות הפרובוקטיביות והמסיתות נגד העם הפלסטיני, ולשים קץ לצעדים החד-צדדיים, במטרה להשיג שקט בין הצד הפלסטיני והישראלי. מצרים קוראת לחדש את תהליך השלום בין הצדדים, על בסיס עקרון שתי המדינות וההחלטות הבינלאומיות. שכן, זו היא הדרך היחידה להשיג שלום כולל וצודק באזור, ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות יוני 67', עם מזרח ירושלים כבירתה".

עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)
עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)

אמש, גם משרד החוץ הירדני גינה את ההתבטאות של שר האוצר. בהודעה הרשמית מעמאן, נמסר כי "ירדן מגנה את ההצהרות של השר בממשלת ישראל הקורא להרוס את הכפר הפלסטיני חווארה. הקריאה לאלימות מבשרת השלכות חמורות ומהוות הפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

עוד נמסר כי "ירדן אישרה מחדש את הצורך להפסיק את הפעולות המכוונות כנגד העם הפלסטיני, ואישרה שוב כי עצירת הצעדים החד-צדדיים המערערים את פתרון שתי המדינות, והצעדים הפרובוקטיביים הדוחפים למתח ואלימות, נחוצים כדי לסיים את ההידרדרות והפחתת ההסלמה. הממלכה תמשיך לעשות כל מאמץ כדי לעצור את המתיחות ולמצוא אופק מדיני אמיתי לתהליך השלום, ולהשיג התקדמות בפתרון הסכסוך על בסיס שתי המדינות".

מכוניות שרופות בחווארה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מכוניות שרופות בחווארה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כמו כן, משרד החוץ של איחוד האמירויות תקף גם הוא את דבריו של סמוטריץ'. בהצהרה הרשמית נכתב כי "אנו מגנים את הערותיו הגזעניות של שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ' שקרא להרס הכפר הפלסטיני חווארה". במכתב הדגישו האמירתים כי הם "דוחים את הפרקטיקות וההתנהגויות הסותרות את הערכים והעקרונות המוסריים והאנושים. יש צורך להתנגד לדברי השטנה האלימים, ויש לחזק את ערכי הסובלנות ודו-הקיום במאמצים להוריד את ההסלמה".

"יתרה מכך, משרד החוץ מדגיש כי הוא תומך בכל המאמצים האזוריים והבינלאומיים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון, לשים קץ לפעולות הבלתי חוקיות הפועלות נגד פתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, כשמזרח ירושלים בירתה".

כזכור, הודעות הגינוי הרבות מגיעות לאחר דבריו של סמוטריץ' בוועידת FINANCE 2023, כשהצהיר כי "המדינה צריכה למחוק את חווארה. זאת, לאחר פיגוע הירי שאירע במקום, בו נרצחו האחים הלל יניב ויגל יעקב ז"ל. במהלך הוועדה, שר האוצר נשאל גם על ידי המראיין האם לא ליבה את הרוחות כשעשה "לייק" לציוץ של דוידי בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון, שבו נכתב כי "את הכפר חווארה צריך למחוק". סמוטריץ' השיב כי "אני צייצתי וקראתי להרגעת הרוחות ואמרתי שאסור להיגרר לאנרכיה שבה אנשים לוקחים את החוק ליידים".

הציוץ של דוד (דוידי) בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון (צילום: מעריב אונליין)
הציוץ של דוד (דוידי) בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון (צילום: מעריב אונליין)

לאחר הדברים, הבהיר שר האוצר: "שוב התקשורת לוקחת ציטוט שלי ומנסה לייצר לו פרשנות מעוותת. אם הם היו משמיעים את הקטע המלא של דבריי, הייתם שומעים שדיברתי על כך שחווארה הוא כפר עוין שהפך למוצב קדמי של הטרור ממנו יוצאים מדי יום לפעולות טרור של זריקות אבנים וירי נגד יהודים אך אסור בשום אופן לקחת את החוק לידיים".

"אמרתי שאני תומך בתגובה בלתי פרופורציונלית של צה״ל וכוחות הביטחון על כל פעולת טרור. על כל אבן- סגירת החנויות במקום, על כל בקת״ב - מעצרים וגירוש משפחות המחבלים, על כל קן טרור - סגר וגביית מחיר כואב עד שהמחבלים ותומכיהם יבינו שדם ילדינו אינו הפקר והטרור אינו משתלם. זאת הדרך להתמודד עם הטרור ולמנוע חלילה את הקורבנות הבאים".