ניצב בדימוס אריה עמית, מפקד מחוז י-ם לשעבר, התראיין הבוקר (שישי) אצל ניסים משעל ושוחח עמו על אירועי השבוע, במהלכם נרשמו עימותים בין שוטרים למפגינים במחאה כנגד הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט

לשאלה האם לדעתו המשטרה פעלה במקצועיות בפיזור ההפגנה בתל אביב, השיב עמית בשלילה: "קצינים בכירים ישבו בחדר ממוזג עם עשרות מסכים, ומשם כאילו ניהלו את העניינים. הגיע לידם השר, ועשה משהו זוועתי שמעולם לא קרה במדינת ישראל - שר מגיע לחפ"ק משטרה ומתחיל לנהל את האירוע. הוא זה שמחמם את העניינים, והוא זה שגורם למפקדים חסרי עמוד שדרה לתת הוראה לשטח 'קדימה, להסתער'. בשטח, יש בסף הכל רב פקד על אירוע גדול מאוד ובו מפקד המחוז היה צריך להיות בכלל בשטח. הוא צעק על השוטרים לזרוק את המפגינים לקיבינימט, וזורק רימונים על הקהל. תשמע, אתה שואל אותי אם זה מקצועי? התשובה היא לא".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "הסיפור זו ההשתלטות העוינת של שר קיצוני ימני, נער גבעות לשעבר, שהוא החליט שהוא רוצה להיות המפכ"ל. הוא מגיע לאירוע, הוא מתחיל לתת פקודות שם, ממש ראו בטלוויזיה איך הוא עומד ואומר למפכ"ל 'לא תהיה פה חסימת כביש ואם צריך להפעיל כוח תפעילו', וכולי וכולי. תשמע, זה קץ המשטרה המקצועית והתחלת משטרה שהיא גוף מקצועי לשירותו של פוליטיקאי קיצוני", תקף הניצב בדימוס. "מדובר באירוע של הפגנה. אין לשר סמכות לתת הוראות סמכותיות. רואים שהוא בא ונותן הוראות. הוא זה שצרח לפני שבועיים שצריכה להיות שוויוניות בטיפול בהפגנות, אבל על הפוגרום בחווארה הוא פתאום היה בדום שתיקה ולא אמר כלום. לא היה אכפת לו שאין מעצרים, לא היה אכפת לו שהמשטרה לא עשתה שם כלום, לא היה אכפת לו כי זה היה בסדר מבחינתו. פה, כשיש הפגנה של הטייסים ושל לוחמי הקומנדו ושל אנשי ההייטק שהוא קורא להם עבריינים ואנרכיסטים זה בסדר? זה איום ונורא. זה קץ המשטרה המקצועית נטולת הפוליטיקה נקודה".

לשאלת המראיין, מה יכלה המשטרה לעשות נגד חסימות הכבישים, ענה: "כל השנים אמרתי שחסימת כביש היא משהו שאסור שהמשטרה תאשר. אין על זה בכלל וויכוח. כשהייתי מפקד מחוז הייתי מפעיל כוח אגרסיבי מאוד בכדי לפנות את הכביש, אבל פה מדובר פה באירוע אחר לגמראי, מדובר פה באירועים המוניים שכאשר המשטרה מפעילה כוח מסיבי ברור שיהיו נפגעים. פה לא מדובר בקהל פורע חוק ובא לעשות מהומות. זה מאוד משנה. עובדה שהמשטרה הפגנה למפגינים לרדת לאיילון ולחסום אותו לחצי שעה, וכשהגיע השר לחפ"ק הם החלו להשתמש בכוח. אם אני הייתי מפקד האירוע הזה הייתי עושה שני דברים: מאפשר למפגינים לרדת לכביש ולחסום אותו ל־20 דקות ועושה הסדר עם אלו שמארגנים את זה וזו לא בעיה לעשות את זה, ודבר שני הייתי אומר לשר עם כל הכבוד לך מכאן. אתה לא יכול להיות בחפ"ק משטרה. אני רוצה להזכיר לך שבגלל זה שלא ויתרתי לפוליטיקאים ולא נתתי להם להתערב לי בעבודה אני לא נעשיתי מפכ"ל. ידעתי שזה יקרה ולא הכל הסכמתי כי אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שמפקד משטרה יהיה נטול אינטגריטי וייגרר אחרי פוליטיקאים".

לסיום, העריך מפקד מחוז י-ם לשעבר מה צפוי להתרחש בהפגנות מחר: "אם בן גביר ימשיך להתערב, אז אנחנו לקראת מצב שיהיו נפגעים קשים. אם בן גביר שוב יחמם את האווירה וכבר שני הצדדים מחוממים זה על זה המשטרה תפעיל יותר כוח וכשזה יקרה יותר אנשים יפצעו - אין על זה ויכוח. אם מפקד המחוז והמפכ"ל יחזרו לתפקד כמפקדי משטרה - אז האירוע הזה יעבור כמו שצריך". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103FM