על רקע הדיווחים על התקרבות דיפלומטית בין ישראל לסעודיה, והרצון הרב לנורמליזציה בין המדינות, נראה כי על פני השטח המציאות שונה לגמרי. אתר "בלומברג" דיווח היום (ראשון) כי משלחת ישראלית הוזמנה להשתתף באירוע תיירות של האו"ם בסעודיה, אך הרשויות במדינה סירבו להנפיק לחבריה ויזה. המשלחת מיוחדת הייתה מורכבת מתושבי כפר כמא הצ'רקסי, אשר הוזמנו לטקס הוקרה של האו"ם, לאחר שהכפר נכלל ברשימה האקסקלוסיבית של הכפרים התיירותיים שמומלץ לבקר בהם.

ארגון התיירות של האו"ם הזמין את תושבי הכפר ונציגים מ-22 מדינות לאירוע בן יומיים, בעיר אל-עולא הסעודית. עם זאת, למשלחת הישראלית לא הונפקה ויזה, וזאת למרות פנייה של גורמים באו"ם שדרשו מהרשויות בסעודיה לנהוג ביחס שווה למדינות החברות בארגון. כשלא קיבלו את אשרות הוויזה בתחילת החודש, המשלחת הישראלית החלה לחשוש. משרד החוץ שלח מכתב לארגון התיירות העולמי, ובו התעקש כי יש להנפיק למשלחת את האשרות הנדרשות.

התיירות בכפר כמא (צילום: ריקי רחמן)
התיירות בכפר כמא (צילום: ריקי רחמן)

על פי הדיווח, מזכ"ל ארגון התיירות של האו"ם (UNWTO) שלח מכתב למשרד התיירות הסעודי ובו ביקש הקלות בהוצאות הוויזה למשלחת הישראלית. משרד התיירות של הממלכה והארגון בחרו שלא להגיב.

כזכור, משרד התיירות התבשר בחודש דצמבר האחרון כי הישוב הצ'רקסי כפר כמא זכה על ידי ארגון התיירות של האו"ם להיכלל ברשימה האקסקלוסיבית לשנת 2022 של כפרים תיירותיים, שמומלץ לבקר בהם. מטרת התחרות היוקרתית, שהתקיימה בפעם השנייה ברציפות, היא למנף את התיירות הכפרית. זאת, מתוך רצון לשמור על הצביון הכפרי והתיירותי של יישובים המונים עד 15 אלף תושבים.