היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה השיבה הבוקר (שני) להודעה של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כי הוא לא סומך עליה שתייצג אותו, ומעתה יתחיל לייצג את עצמו. בהודעה מטעמה נכתב כי היא מבקשת להיפגש עמו, וכי השר יוכל לייצג את עצמו רק במקרים חריגים. כמו כן, היועמ"שית ביקשה לקבל בדחיפות את התייחסות השר לטענות המועלות בבקשות לצווי ביניים שהוגשו בעתירות לבג"ץ בעניין חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה והייצוג בהן.

בתוך כך, השר בן גביר השיב להודעה של היועמ"שית: "בוקר טוב אליהו. שמח שאת מבקשת להיפגש איתי אחרי שכבר גיבשת את עמדתך והחלטת להקפיא מינוי ניצב עמיחי אשד למפקד בסיס הדרכה. אין לי אמון בך, בשיקולייך ובהחלטותייך והגיע הזמן שאפסיק לשמוע באמצעות התקשורת על מכתבים שאת שולחת אליי".

איתמר בן גביר בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
איתמר בן גביר בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

 עוד נכתב בהודעה ששלחה היועצת המשפטית לשר, כי "תפקידי היועצת המשפטית לממשלה היא לסייע לממשלה לקדם את מדיניותה ולייצג את עמדתה בגבולות הדין ואנו עושים כל מאמץ למלא תפקידנו זה באופן מיטבי. ככל שמתעוררת מחלוקת, מתקיים שיח עם השרים לפתרון מחלוקות תוך ניסיון להגעה לעמדה מקובלת".

"כמו כן, היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של הדין עבור הממשלה, חוות דעתה מחייבת ומשקפת את הדיון הקיים, כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת. ייצוג נפרד מתאפשר רק במקרים חריגים, והדבר נבחן באופן פרטני על פי נסיבות העניין ונימוקי הבקשה".

גלי בהרב מיארה (צילום: שיר טורם, פלאש 90)
גלי בהרב מיארה (צילום: שיר טורם, פלאש 90)

העימות בין היועצת המשפטית לממשלה לשר החריף בימים האחרונים, לאחר שבהרב מיארה החליטה להקפיא את הדחת מפקד מחוז ת"א, ניצב עמי אשד. השר תקף את היועמ"שית ואמר: "מדובר בהחלטה הנובעת מהמלצת מפכ"ל המשטרה. חרף העובדה שביקשת להפעיל לחץ על המפכ"ל, וחמור מכך, שלחת את מכתב בעניין ניצב אשד מבלי לשוחח עימי ולשמוע את עמדתי כפי שהיית חייבת לעשות, גם אתמול עמד המפכ"ל על כך שמדובר בהמלצה שלו. לצערי, זו איננה הפעם הראשונה שבה את מקבלת החלטות בדברים הקשורים אלי ולמשרדי מבלי לשוחח עימי", טען בפתח דבריו.

עוד טען השר בן גביר במכתבו כי היועמ"שית פעל כך בעבר גם בתיקון פקודת המשטרה, בחוקים הקשורים למפלגתו ובנושאים הקשורים בקבלת החלטות במשרד לביטחון לאומי. בשל כך, הודיע בן גביר לבהרב-מיארה כי הוא "אינו סומך כי תייצגי אותי נאמה בעתירות השונות, ובנסיבות שנוצרו יהיה זה מן הדין, היושר והצדק שאני אייצג את עצמי בייצוג עצמי או פרטי, ולא אצטרך לקבל ייצוג של היועמש"ית שעמדותיה מנוגדות לעמדותיי, באופן קטגורי, תמיד ומבלי לדבר איתי".

ניצב עמי אשד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
ניצב עמי אשד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

כאמור, היועצת המשפטית לממשלה הודיעה ביום שישי האחרון כי הדחת מפקד מחוז תל אביב במשטרה ניצב עמי אשד עליה הורה השר איתמר בן גביר תוקפא עד לסיום הבירור המשפטי. זאת, מחשש לחוקיות ההליך. בן גביר תקף בתגובה וכינה אותה "שמאלנית ומוטה", בעוד מפכ"ל המשטרה הודיע כי מפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם להודעת היועמ"שית. 

בהודעה שהוציאה היועמ"שית, הודיעה כי ערכה בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמיחי (עמי) אשד שעורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה. לפיכך, הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו.