שר המשפטים יריב לוין התראיין היום (שני) בערוץ 14, והתייחס לרפורמה במערכת המשפט אותה מעוניין להעביר, וכן להצעות הפשרה הרבות והריכוך של תוכניתו.

גלנט יתפטר אם לא תהיה פשרה? השיחות הקשות בין נתניהו ושר הביטחון
בפשרה, מתפשרים: מי שרוצה בטובת המדינה - יאמץ את מתווה הנשיא | כספית

תחילה, התייחס שר המשפטים להצעת הפשרה של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן: "אני מוכרח לומר שאני לא רואה בזה פשרה. אני יצאתי לדרך עם הרפורמה בשביל שהעקרונות יהיו במלואם, אבל אני מוכן לשמוע ולהידבר. העקרונות שעמדנו עליהם הם רוב לקואליציה בוועדה למינוי שופטים, זה מתקיים בנוסח החוק שנעביר בקריאה שלישית שבוע הבא.

"דבר נוסף, סוף הווטו המוחלט של שופטים", הוסיף, "לראשונה תהיה אפשרות לקואליציה לבחור שני שופטים. עוד נקודה זה הוצאת נציגי הלשכה מחוץ לוועדה לבחירת שופטים. ועניין אחרון, סוף לסניוריטי. הוועדה היא שתבחר את נשיא ביהמ"ש העליון. נבחר מישהו שיהיה מקובל עלינו. כל העקרונות הללו הם הבסיס של הרפורמה".

"הייתה טענה מצד המתנגדים שהיא טענה אמיתית: ששלוש הרשויות תהפוכנה לרשות אחת", הוסיף, "הטענה הזו אי אפשר להתעלם ממנה. לכן מה שעשינו הוא פשוט לבוא ולהגיד: לחשש הזה אנו נותנים מענה על ידי כך שבכל קדנציה הקואליציה יכולה למנות שני שופטים. מינוי נוסף יהיה בהסכמה רחבה. בעיניי העקרונות הללו נכונים מאוד ומחוללים מהפך אדיר. אנו עושים פה דבר היסטורי".

בנימין נתניהו , יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו , יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)

לאחר מכן, התייחס למחאה הגדולה כנגד הרפורמה ואמר: "אני אומר לכל אחד ואחת מאזרחי ישראל: המטרה שלנו היא לגוון את מערכת המשפט ובשום פנים ואופן לא להשתלט או להפוך את המערכת לפוליטית. רוב ההפחדות שנשמעות אלה דברים חסרי בסיס".

"אבל לפעמים יש גם טענות שיש בהן אמת: לא כל החוכמה מצויה במקום אחד. לפעמים נשמעות הערות נכונות. כמו בעניין הרכב לבחירת שופטים. לכן נכון לעשות את התיקון. לכן הרפורמה הזאת טובה לכל אזרחי ישראל. שופטים שבאים מכל מגוון הקשת. וללא קבוצה אחת שדוחקת החוצה את כל השאר", טען.

כמו כן, ציין לוין כי "אני חד משמעית מחויב להשלים את הרפורמה במלואה. אנחנו נעביר את החוק בעניין הועדה לבחירת שופטים עד סוף המושב הזה (חג הפסח). לאחר שהחוק הזה יעבור תהיה פגרה קצרה שלאחריה נמשיך ונקדם את החקיקה ונשלים את הרפורמה. בגילוי לב צריך לומר דבר אחד: במשך המשא ומתן הקואליציוני הפצרתי בראשי המפלגות לא לבזבז זמן משום שידעתי שאנו זקוקים לזמן בשביל לעשות את הרפורמה".

שמחה רוטמן (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
שמחה רוטמן (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

"לכן אני אומר, עם חידוש הדיונים בכנסת מיד לאחר יום העצמאות אנו נחדש ונמשיך לקיים את שאר מרכיבי הרפורמה", הבהיר, "אני חושב שהפגרה היא הזדמנות אמיתית לשבת ולהידבר. אבל ראשי האופוזיציה מחפשים רק לייצר כאוס בשביל להפיל את הממשלה. זכותם להפגין, חובתנו לחוקק".

לאחר מכן, נשאל מה יקרה באשר לאפשרות שבג"ץ יפסול את הרפורמה: "אין שום הצדקה לדבר כזה. זו תהיה חציית כל קו אדום. ברגע שהחוק יעבור ויהיה ברור שאנחנו נהגנו בקשב, אבל חוקקנו ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו, ההכרעה הדמוקרטית הזאת תכובד ותהיה לנו שיטה של בחירת שופטים הוגנת וצודקת".

לסיום אמר לוין: "הליכוד ועל כך אני גאה מאוד, זו תנועה דמוקרטית. היום קיימנו ישיבת סיעה ארוכה בקשר לנוסח הסופי של הצעת החוק. בליכוד בהחלט היו מספר חברי כנסת שחשבו שצריך ללכת לקראת הסדרי פשרה כאלה ואחרים, וכפי שאמרתי קודם קיבלנו החלטה עם קונצנזוס מאוד רחב בליכוד. בהחלט קיימתי הרבה מאוד שיחות עם הרבה מאוד גורמים בכלכלה ובהייטק אני קשוב וממשיך להיות קשוב לכל אזרח. קיבלתי לא מעט תגובות וגם תגובות נזעמות. אני חושב שאנשים אולי לא הכירו את פרטי החוק שאנו רוצים להעביר".

שר המשפטים לשעבר ח״כ גדעון סער בתגובה לדבריו של שר המשפטים יריב לוין: "האיום של השר לוין על בית המשפט, כי פסקי דין של ביקורת שיפוטית על חוקי ההפיכה המשטרית לא יכובדו הינו חציה של קו אדום. לא היה כדבר הזה ששר משפטים יודיע מראש שלא יכבד פסיקת בית משפט שאינה לרוחו. ההיפך הגמור מדרכו של מנחם בגין. ממשלה שלא תכבד פסק דין של בית משפט תחדל מלהיות לגיטימית".