משרד החוץ קיים אתמול (שני) בירושלים מפגש עם עשרות שגרירים זרים ודיפלומטים המשרתים בישראל לקראת תקופת הרמאדן והחשש מהסלמה נוספת באזור. מנכ"ל המשרד, רונן לוי, הדגיש בפני הנציגים הזרים כי ישראל מעוניינת ברגיעה בשטח ופועלת רבות לצורך כך. עוד צוין כי ישראל מחויבת לשמירה על הסטטוס קוו, חופש הפולחן לכל ומניעת כל הסלמה, יחד עם שמירת הזכות של ישראל להגנה על אזרחיה.

בתוך כך, מקור ירדני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי שוחח עם שר החוץ הירדני איימן א-ספדי ואמר כי ישראל מכבדת את גבולותיה של ירדן ואת הסכם השלום שנחתם. עוד הוסיף הגורם כי ירדן קיבלה הבטחה מגורמים ישראלים כי הם דוחים את דבריו של השר בצלאל סמוטריץ' והדגישו כי הם ״לא משקפים את עמדת השר״.

"מפר את הסכם השלום עם ישראל": הירדנים זועמים על סמוטריץ'
"חסר רגישות וידע היסטורי": ח"כ מחד"ש-תע"ל תוקפת בחריפות את סמוטריץ'

רונן לוי (מעוז) מנכ"ל משרד החוץ אמר בפגישה עם השגרירים הזרים כי "אנו מודעים לקשיים והאתגרים הרבים העומדים בפנינו. כיום נדרש מאמץ גדול מכולנו על מנת לחזק ולייצב את הזירה הפלסטינית. ערב הרמדאן, פסח וחג הפסחא הקרובים, אנו שולח מסר של שלום לכל שכנינו וקורא לקהילה הבינלאומית לתמוך ביציבות ושגשוג באזורנו".

בצלאל סמוטריץ': "מילים קשות ואיומים במלחמת אחים שמגיעים מהדרגים הגבוהים ביותר". צילום: ערוץ הכנסת

בין היתר, קיבלו הדיפלומטים הזרים סקירה מקיפה על היערכות ישראל ומשרד החוץ לקראת חגי האביב מפי ראש אגף מזרח תיכון עודד יוסף ומפי ראש האגף לדיפלומטיה ציבורית עמנואל נחשון. בכירי המשרד ציינו בפני הנציגים הזרים את החשש מההסלמה בשטח והתגברות מתחילת השנה של פעילות הטרור הפלסטינית, יחד עם הגברת ההסתה לאלימות ביהודה ושומרון. בפני השגרירים הודגשו מהלכי ישראל לטובת רגיעה, בראשם, המפגשים האחרונים בעקבה ובשארם א שייח.

המפגש מגיע יום לאחר דבריו הסוערים של שר האוצר סמוטריץ', שבממסגרת אירוע שהתקיים בפריז לזכרו של ז'אק קופפר, אמר השר: "אין דבר כזה עם פלסטיני. העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה. אני פלסטיני: סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית". כמו כן, הציג את מפת "ישראל הגדולה", שכללה בתוך גבולות ישראל גם את ממלכת ירדן ואת הגדה המערבית. 

מיד לאחר דבריו השר הותקף בביקורות רבות, ביניהן ביקורת משרד החוץ הירדני: "ירדן מגנה את ההצהרות המסיתות והגזעניות של השר הישראלי נגד העם הפלסטיני, זכותו להתקיים וזכותו ההיסטורית למדינה עצמאית וריבונית. אנחנו מזהירים מפני הסכמה של פעולות גזעניות וקיצוניות אלו".

משרד החוץ הישראלי התייחס לגינוי ירדן ומסר: "ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן מ-1994. לא חל כל שינוי בעמדת מדינת ישראל אשר מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית".