זאב ז'בוטינסקי, טייס חיל האוויר בדימוס ונכדו של המנהיג הציוני, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM, והתייחס להצעות השונות להתבסס על מגילת העצמאות כחוקה עתידית למדינה.

ראשי הקואליציה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יושלם עד פסח
בעולם מקביל? כך יראו הדיונים בבית המשפט על פי חוקת מדינת ישראל

תחילה, אמר ז'בוטינסקי לסג"ל: "האם אתה תומך בנוסח שאומר כדלקמן: 'מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת הכללית מיום 29 בנובמבר 1947 וכו''. האם הטקסט הזה מקובל עליך? האם אתה תומך שמדינת ישראל תתמוך בהגשמת תוכנית החלוקה? המשמעות של זה היא שבאר שבע, נהריה, הגליל, הנגב וגם ירושלים רבתי, לא יהיו תחת שלטון מדינת ישראל".

ורטהיים אמר לו: "אני חושב שאתה קצת דמגוגי. זה ברור שאם עכשיו יכוננו כאן חוקה על בסיס מגילת העצמאות, יהיו חלקים במגילת העצמאות שלא יהיו תקפים היום, כי המצב הגיאוגרפי והדמוגרפי השתנה".

על כך, השיב לו ז'בוטינסקי: "מי יקבע איזה חלקים ממגילת העצמאות הם אלה שעליהם אתה מבסס ואלה שאתה לא מבסס? הטענה שלי היא לא נגד זה שתשתמש בחלקים ממה שכתוב שם בחוקה, זה ברור. אבל הטענה שלי שאם אתה תגיד שהבסיס לחוקה הוא מסמך שכתוב בו המשפט שאני הקראתי קודם, שמשמעותו שאנחנו נאבד ריבונות על יותר מחצי השטח במדינת ישראל".

ורטהיים: "כשמדברים על אימוץ מגילת העצמאות כבסיס לחוקה, מדברים על הקשר בין הרשויות".

ז'בוטינסקי: "העקרונות שאתה רוצה לבסס עליהם, הם מקובלים עליי, אבל אתה לא יכול להתבסס על מסמך שכתוב בו גם את זה, למה? מכיוון שברגע שאתה תגיד שאתה מתבסס על המסמך הזה, יש טענה משפטית צודקת לכל ארגוני זכויות האדם לפנות לבג"ץ או לבית הדין הבינלאומי בהאג שיקבעו שאתה חייב למסור את המקומות האלה לשלטון ערבי או לשלטון בינלאומי בהתאם למה שכתוב שם בהחלטת החלוקה".

"מה שכתוב, 'החלטת החלוקה', היא לא החלטה, למה? מכיוון שהיא התקבלה בפורום שהוא לא מקבל החלטות באו"ם, לכן זו איננה החלטה, זאת המלצה, לכן עד היום אין לזה מעמד משפטי", הוסיף, "אם תגיד שמגילת העצמאות היא הבסיס לעניין הזה, אז אתה תגרום לכך שתתן בסיס משפטי למה שטענת עכשיו וזה רע מאוד לנו, לכן אני ממליץ לראשי המחאה לרדת מהעניין של מגילת העצמאות ולנסח בעצמם את העקרונות האלה. ברגע שאתה עושה טעות כזאת, אז לא מעניינת הכוונה שלך, מעניין רק מה עשית ואיך ינצלו את זה לרעתך".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM