הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ, המשיכה לדון הבוקר (ראשון), בהצעת החוק לתיקון כשירותם של שרים וסגני שרים (חוק דרעי 2). במהלך הדיון, טען המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, כי "השינויים שהוכנסו בחוק מדגישים עד כמה מדובר בחוק פרסונלי, שיוביל להחזרת אריה דרעי לשולחן הממשלה בניגוד לפסיקה של שתי ערכאות שיפוטיות".

חוק "דרעי 2", האוסר על בג"ץ להתערב במינוי שרים, עבר בקריאה ראשונה
סקר מפתיע: רוב הציבור הדתי מתנגד למינוי דרעי לשר

"ההצעה מחלישה את הכלים המשפטיים לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, ומצטרפת לחוק המתנות המהווה פתח לשחיתות שלטונית בקבלת כספים ע"י עובדי ציבור ונבחרי ציבור, וחוק הנבצרות. יש בחוק פגמים מהותיים ויצירת חוק שחור שמחלישים את מנגנוני ההגנה. כתוצאה מכך, חבר כנסת שנאשם בפלילים יוכל לכהן בתפקיד שר המשפטים או בתפקיד השר לביטחון לאומי, ללא אפשרות להתערבות שיפוטית בכך", הוסיף.

עו"ד לימון הוסיף כי "ראש הממשלה יוכל למלא במקביל לכהונתו בתפקיד זה את תפקידיהם של מחצית משרי הממשלה, ללא אפשרות להתערבות שיפוטית בכך. הוא אפילו יוכל להתמנות לתפקיד שר המשפטים, ואין ביקורת שיפוטית על כך  לא לשם כך נועדה הסמכות המכוננת של הכנסת".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הצטרפה לדבריו ואמרה כי "אנחנו רואים קושי גדול מבחינת השימוש לרעה של הכנסת בחקיקה שלה, גם בהעדר חוסר הכלליות שיש בה. הצענו מנגנונים שונים כמו של תחולה עתידית שלא התקבלו ע"י מצעי החוק. המנגנונים שהוספנו באים להגביר שקיפות ולא לרפא דברים אחרים כמו חוסר ביקורת שיפוטית. תפקידו של הייעוץ המשפטי לכנסת להציף בפניכם את הקשיים הקיימים בהצעת החוק. ריפוי אמתי של חלק מהפגמים היה בתחולה עתידית ובבדיקה מחודשת של תנאי הכשירות כך שהם יתייחסו לטוהר המידות. מדובר בהחלטה ערכית של חברי הוועדה, אנחנו הצבנו את הבעיות ואתם תצטרכו לקבל את ההחלטה".

בתגובה, אמר ח"כ אופיר כץ: "לא כל החוכמה נמצאת אצל בג"צ. עם השקיפות שהכנסנו לחוק, הציבור ורק הוא יוכל לשפוט אותנו על ההחלטות שאנחנו מקבלים". ח"כ משה ארבל הוסיף ואמר כי "אנחנו יושבים על המדוכה שבמשך שנים רבים וטובים הביעו את דעתם בסוגיה הזאת. המטרה של יוזמי הצעת החוק היא לחזק את אמון הציבור בבית המשפט. גם לפי מתווה הנשיא, סוגיות הסבירות במינוי השרים צריכה לצאת מידיו של בית המשפט. משום שבמינוי שרים סוגית הסבירות היא סוגיה סובייקטיבית. הביקורות של חברי כנסת צריכות להישמע בבית הזה וההחלטה צריכה להתקבל רק כאן".

מנגד, באופוזיציה תקפו. ח"כ אורנה ברביבאי: "אנחנו יודעים שבלי דרעי אין ממשלה. אך האם הממשלה מוכנה לפגוע בהחלטת בג"צ לשם כך? אתם מבקשים לשנות את החוק ולהגיד שאדם שנכנס לכלא, יוכל בחלוף 7 שנים להיות שר. כמה פשוט. אתם יוצרים שחיתות מלאה במערכת המשפט". ח"כ אורית פרקש הכהן: "חודשיים לפני הקמת הממשלה, בזבזתם כדי לפרק משרדי ממשלה. ושלושה חודשים מאז הקמתה, אתם עסוקים בחוקים פרסונליים. לא יודעת לאיזה שפל עוד תורידו את עצמכם. אתם לא ראויים לציבור בישראל, אף אחד לא בחר בכם לפרק את מדינת ישראל".

לפי ההצעה, כל גורם משפטי, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יידרש לכל עניין הנוגע למינוי או העברה של שר מתפקידו, מכל עילה שהיא, למעט לעניין התקיימות תנאי הכשירות הכתובים בחוק יסוד הכנסת.