בין מחאה למחאה, גם הממשל האמריקאי הביע דאגה רבה מהרפורמה המשפטית אותה מובילה ממשלת נתניהו. לאור המצב הנפיץ בארץ הקואליציה והאופוזיציה החלו מו"מ לשם הידברות והגעה למוסכמות. ענת דוידוב וטל שלו ('וואלה') דנו הבוקר (חמישי) ברדיו 103FM על המתרחש במדינה עם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן.

כאשר אנשים מביטים לעבר הבחירות, אין סיכוי לפתרון המשבר | דעה

בפתח שיחתם, שוחחו השלושה על פטורי של יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון: "זה לא משנה, זה פארסה והיא תישאר פארסה בהיסטוריה הפוליטית שלנו, וזה על רקע כל מה שאנחנו רואים", טען ליברמן. "חודש וחצי יש פה פיגועים, אין סוף התרעות ונתניהו לא מצא זמן לכנס קבינט, לא על הנושאים האלו וגם על הנושא העיקרי – פירוק צבא ההגנה לישראל. כל מה שהוא עשה זה באמת לפרק את צה"ל".

הוא הסביר: "אנחנו רואים מה קורה במערך המילואים, זה כבר זולג למערך הסדיר או אנשי הקבע. הוא מפרק את הצבא, מאשים את טובי בנותינו ובנינו שהם סרבנים, כשהוא בעצמו, הוא הבן אדם שמבחינה פוליטית נשען על משתמטים. דווקא לקחת את אנשי המילואים הכי טובים שלנו ולהאשים אותם בסרבנות, זה גרם לזעזוע בתוך צבא, ולא רק. 

על האפשרות כי גלנט יוחזר לתפקיד ויעבוד בצמוד לנתניהו, אמר יו"ר מפלגת ישראל ביתנו כי "לא משאירים ברירה לשר הביטחון, נתניהו לא השאיר שום ברירה ועכשיו מבקש ממנו עוד להתנצל, זה שיא הציניות. אני לא יועץ של גלנט, אבל אני חושב שהוא פעל כמו שמתבקש משר הביטחון. לגבי היכולת לעבוד יחד, לנתניהו זה לא משנה". הוא טען: "אני לא מבין על מה הוא צריך להתנצל אבל נתניהו באמת כנראה כבר לא כשיר למלא את תפקידו כראש הממשלה".

"אם נתניהו, מבחינת סדר עדיפויות, היה לו זמן לנסוע ללונדון לסופ"ש, יש לו זמן לחוק הנצברות, המתנות ודרעי 2, והוא לא מצא זמן לכנס קבינט עד היום לכל הנושאים הרגישים - כנראה הבן אדם לא מבין מה סדר העדיפויות", אמר ליברמן. "מבחינת תהליך קבלת ההחלטות וסדר העדיפויות נראה לי שיש שם איזשהו בלבול עצום. חוץ מזה, אנחנו מכירים את נתניהו. אין איש אחד במדינה שמאמין לו, שסומך עליו. שומעים את זה גם מסמוטריץ', לפיד ואחרים. 

בהמשך, הסביר ליברמן על המשבר מול ארה"ב: "זה משבר לא רק עם הבית הלבן, זה עם כל הזירה האזורית. זה מהזמנת שגריר ישראל לשיחת נזיפה לחידוש יחסים בין ערב הסעודית לאיראן על רקע החולשה וההתנהלות של נתניהו. יש פה משבר דיפלומטי חמור. יהיה קשה מאוד להתגבר על המשבר הזה כל עוד נתניהו בשלטון בקואליציה כזו".

ג'ו ביידן נגד בנימין נתניהו: "לא אזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב. ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו". צילום: לפי סעיף 27 א'

"זה גם משבר עמוק עם יהדות ארה"ב", הוסיף. "על רקע כל החקיקה המשיחית, הפסיכית, כמו ניסיונות לשנות ולבטל את חוק השבות וכל אותם ניסיונות להפוך את ישראל למדינת הלכה - אני לא זוכר כזה משבר בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. מעולם לא שמעתי כאלו מילים על ראש ממשלה וקואליציה, מצד נאמנים הכי מובהקים של מדינת ישראל". 

בכל הנוגע לניסיונות ההידברות, ליברמן טען כי "מדובר בתרגיל הונאה, וכל אחד כרגע משחק את המשחק כאילו מתנהל מו"מ. אף אחד לא מאמין לנתניהו ובצדק, במקביל הוא מניח את חוק ההשתלטות על בית המשפט העליון על שולחן הכנסת. אנחנו רואים את ההודעה ששולח לוין, איך עוד היום נתניהו פונה לתומכיו לבוא ולהפגין. כולם משחקים כאילו, כי העם מצפה לפיוס, רוצה הידברות, אבל לכולם ברור שלנתניהו אין שום כוונה להידברות אמיתית. הוא רוצה למסמס את המחאה, למרוח את המחאה. הוא רוצה לעבור תאריכי אבל ויום העצמאות".

"המשבר הוא בר תיקון כשנתניהו יתחלף", ציין ליברמן בסוף שיחתם. "אני לא מאמין שבתקופת נתניהו ניתן להתגבר. אנחנו כאילו מנהלים מו"מ, היום אני שומע כאילו כולם התחילם לדקלם את הסיפור של חוקה לישראל, בלי להגיד את המשפט השני - כל עוד ש"ס ויהדות התורה בקואליציה - אין שום סיכוי לחוקה. לכן כשאומרים חוקה ובסתר ליבם בונים על קואליציה כזו, גם זאת הטעיית הציבור".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm