משבר ביחסים? לאחר הביקורת החריפה שהשמיע נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כלפי ממשלת ישראל, בצל חקיקת הרפורמה המשפטית, והתגובה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חברים במפלגה הדמוקרטית לחצו על הנשיא "לבצע שינוי במדיניות האמריקאית" כלפי "ממשלת הימין הקיצוני החדשה בישראל", כך על פי הדיווח בשבועון "ניוזוויק".

על פי הדיווח, המכתב נכתב על ידי ג'מאל באומן, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז ה-16 של מדינת ניו יורק, ובו דרש מהנשיא "לפעול באופן מיידי" נגד ממשלת נתניהו, שחברי הקבינט בו "דוחפים למדיניות אנטי-דמוקרטית ומסלימים את האלימות כלפי האוכלוסייה הפלסטינית". עד כה, חתמו על המכתב תשעה נוספים, בהם אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, רשידה טליב, אילהאן עומאר, אייאנה פרסלי, קורי בוש, סאמר לי, אנדרה קרסון, בטי מקולום וברני סנדרס, שמנסה לגייס תמיכה גדולה יותר עבור המכתב.

ישיבת ממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ישיבת ממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, ג'מאל באומן ציין במכתב את הרפורמה המשפטית שממשלת נתניהו רוצה לקדם, וכתב כי "מהלך זה יאיים על זכויותיהם של כל אזרחי ישראל, יאפשר שחיתות רבה יותר של ראש הממשלה, ויפתח את הדרך לסיפוח נוסף של אדמות פלסטיניות". חברי הקונגרס שחתמו קראו לנשיא ביידן להבטיח שכספי משלם המסים "לא יתמכו בפרויקט ההתנחלויות הבלתי חוקיות, ושכל הסיוע העתידי של ארה"ב לישראל לא ישמש לתמיכה בהפרה גסה של זכויות האדם". חברי המפלגה הדמוקרטית שחתמו על המכתב, גם ביקשו לבצע בדיקה, על מנת לראות האם לא היה שימוש בנשק אמריקאי להפרות זכויות אדם, על פי "חוק בקרת ייצוא הנשק והסיוע הזר".

"אנו קוראים לפעולה מיידית למניעת אובדן נוסף של חיים ישראלים ופלסטינים, רק על ידי הגנה על הדמוקרטיה, זכויות אדם, ורק על ידי הגדרה עצמית לכל הפלסטינים והישראלים נוכל להגיע לשלום בר קיימא", נכתב בנוסף. באומן ציין כי "ככל שנחכה יותר זמן לנקיטת הפעולה, כך פתרון שתי המדינות מתרחק. חברות דמוקרטית מתחזקות על ידי איזונים ובלמים אמיתיים, ויש לבצע שינויים מהותיים רק על ידי בסיס רחב של תמיכה. אנו מפצירים בתוקף במנהיגיה של ישראל למצוא פשרה בהקדם האפשרי, המבוסס על תמיכה עממית רחבה".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון (צילום: אבשלום ששוני)

אמש, נשיא ארה"ב התייחס לימים הסוערים בישראל עד הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על השהיית החקיקה, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו. די הבהרתי את זה". בנוסף, הבהיר כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה בינמין נתניהו לבית הלבן בוושינגטון בעתיד הקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על דברי ביידן, ואמר: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו". כמו כן, הוסיף: "הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".