מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, התריע היום (ראשון) במכתב שהעביר לשר איתמר בן גביר כי להקמת המשמר הלאומי עלולים להיות השלכות "עד כדי פגיעה קשה בתפקוד מערכי ביטחון הפנים במדינה וביכולתה של המשטרה לממש את האחריות המוטלת עליה".

המשטרה תציג לבן גביר מתווה להקמת המשמר הלאומי
בן גביר: "סיכמתי עם נתניהו לדחות את החקיקה בתמורה להקמת משמר לאומי"

"הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לענין זה טרם קבלת ההחלטה, אשר יהיו לה השלכות הן על בנין הכח והן על הפעלת הכח של כלל הגופים", טען בפתח דבריו.

לדבריו, "לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת  ישראל, אשר תחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה ואף דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. כפי שיפורט להלן, לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם. החלטה להקים גוף ביטחוני חדש, אינה אלא בזבוז של משאבים, הכפלה של מטות, ו'הימור' על מודל שלא הוכח ושאין בו כל יתרון. אתייחס לחסרונות הרבים והקשים במודל המוצע".

בסיום, דבר אמר המפכ"ל כי הקמת המשמר כגוף עצמאי ונפרד מהמשטרה, בכפיפות ישירה למשרד לביטחון לאומי עלולה "לגרום נזק כבד ליכולות התפעול של מערכי הבט"פ במדינה בשל פגיעה באחדות  הפיקוד, כפילות במאמצים ובמטות, חשש מדו "צ, מאבקי כח בין ארגוניים ומידור ובעיקר – חוסר בהירות ביחס לגורם הפוקד, הנושא באחריות הכוללת בשטח טריטוריאלי. כל אחד מהגורמים שייקבע כגורם פוקד אחראי יתקשה מאוד לממש את אחריותו שכן חלק מהכוחות המרכזיים בפעילות לא יהיו כפופים אליו".

כמו כן, דרש להגיע לישיבת הממשלה ולהציג את עמדתו וכי ההחלטה בנושא לא תתקבל מבלי לקיים דיון בפורום לאומי במסגרת הקבינט בו תישמע עמדת המשטרה. 

"לא למיליציה": הפגנות נגד הקמת "המשמר הלאומי" בסמכות בן גביר (צילום: רויטרס)

בתגובה לדברים, לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: ""יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. ש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי", הוסיף.

הממשלה הממשלה צפויה לאשר בישיבתה השבועית קיצוץ רוחבי בתקציבי כל משרדי הממשלה, כדי לממן תוספת למשרד לביטחון לאומי לטובת הקמת "המשמר הלאומי". במסגרת ההבנות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, התחייב נתניהו לקדם לאלתר את הקמת "המשמר הלאומי".

בתגובה לטעונת על הקיצוץ התקציבי, השר בן גביר מסר: "מדובר בספין של גורמים  באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב  מיליארד וארבע מאות מיליון שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב). מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".