עדכונים חיים

רעידת אדמה פוליטית: הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאה

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאה ברוב של 64 תומכים וללא מתנגדים. השר לוין לאחר ההצבעה: "צעד ראשון במהלך הההיסטורי של תיקון מערכת המשפט" | שידור חי

הכנסת אישרה את צמצום עילת הסבירות הכנסת אישרה את צמצום עילת הסבירות (צילום: מרק ישראל סלם)
פוסט נעוץ נעוץ

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאת הכנסת

יממה דרמטית בכנסת: לאחר שהמשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה קרס, הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 64 תומכים וללא מתנגדים. חברי האופוזיציה נטשו את המליאה ולא לקחו חלק בהצבעה.

שידור חי:

מעריב אונליין

השר בן גביר: "ישראל תהיה היום קצת יותר דמוקרטית"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לאחר אישור החוק: "היום הזה בשורה חשובה, ישראל תהיה היום קצת יותר דמוקרטית, יותר יהודית, נוכל לעבוד יותר במשרדים, שמח שהתעקשנו על החוק, שעשינו צעד ראשון, זו רק ההתחלה, אני אומר לאנשי השמאל, אתם אחים שלנו, אנחנו אוהבים אתכם, תמיד נהיה אחים, אבל התפקיד שלנו זה למשול, לקדם מדיניות של ממשלת ימין מלא מלא, אתם מבינים מה ההבדל בין הממשלה הזאת לממשלות הקודמות, בעזרת ה' זו רק ההתחלה".

מעריב אונליין

השר שיקלי: "צעד קטן ומשמעותי בדרך למערכת שלטונית דמוקרטית יותר, מאוזנת יותר וצודקת יותר"

מעריב אונליין
יאיר לפיד צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפיד לאחר שאושר החוק: "זה לא ניצחון של הקואליציה – זו תבוסתה של הדמוקרטיה הישראלית"

ראש האופוזיציה לפיד: "זה יום עצוב. יום של חורבן הבית. יום של שנאת חינם. אני מסתכל על הקואליציה חוגגת ושואל, מה אתם חוגגים? את זה שאתם מפרקים את המדינה היהודית שיש לנו? את זה שאנשים ששירתו יחד במילואים שלושים שנה מבטלים את המפגש השנתי כי הם יודעים שזה ייגמר רע? הממשלה הקיצונית הזו מתחבקת ומצטלמת כדי לחגוג את הרגע שבו הם גרמו לזה שכבר לא אנשים אחים אנחנו. חוגגים את הרגע שבו הצליחו לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה את כל מה שמחבר בינינו".

"זו משמעות החוק שעבר היום. ביטול האיזונים והבלמים, ביטול הפרדת הרשויות, ביטול שומרי הסף, ביטול כל המנגנון החיסוני של הדמוקרטיה הישראלית. זה לא ניצחון של הקואליציה – זו תבוסתה של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו לא נוותר להם. אנחנו לא נכנע. אנחנו לא ניתן להם להפוך את ישראל למדינה פגומה, לא דמוקרטית, שמנוהלת בידי שנאה וקיצוניות. לא הם יחליטו מתי מסתיים המאבק שלנו, אנחנו נחליט. לא הקיצוניים יקבעו באופן חד צדדי איך נראה העתיד של הילדים שלנו. הם שלנו, ואנחנו נחליט. לא הם יקבעו באופן חד צדדי איך תיראה מדינת ישראל, זו החלטה שנעשה ביחד - בממשלה הבאה. בממשלת הרוב הישראלי, שתשאיר בחוץ את המיעוט הקיצוני".

מתן וסרמן

השר מיקי זוהר לאחר אישור החוק: "רק ככה מחזירים את אמון הציבור במערכת המשפט"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר לאחר שהצעת החוק אושרה במליאה: "הגיע הזמן. רק ככה מחזירים את אמון הציבור במערכת המשפט. ולאחינו מתנגדי הרפורמה, הביטו וראו איך כל השקרים שסיפרו לכם על הרפורמה מתפוגגים. הרפורמה תחזק את הדמוקרטיה שלנו ולא ההיפך".

מעריב אונליין

השר סמוטריץ': "אנחנו מתחילים בתיקון מערכת המשפט ומחזירים את האיזונים בין הרשויות"

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לאחר עבודה קשה ומאמץ של שנים רבות, אנחנו מתחילים בתיקון מערכת המשפט ומחזירים את האיזונים בין הרשויות שהופרו לפני 30 שנה על ידי אהרון ברק. תודה לרה״מ, לחברי הקואליציה, לשר המשפטים ולשותפי וחברי להובלת הרפורמה שמחה רוטמן. יחד נמשיך לתקן באחריות".

אנה ברסקי

השר לוין לאחר ההצבעה: "צעד ראשון במהלך ההיסטורי החשוב של תיקון מערכת המשפט והשבת הסמכויות שנלקחו מהממשלה"

מעריב אונליין

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות עברה בקריאה שנייה ושלישית

מעריב אונליין

ממשיכים המגעים: חבר הכנסת כהנא שוחח עם גלנט, ניסיונות לדחות את ההצבעה בימים ספורים

אנה ברסקי מתן וסרמן

בדקות האחרונות: הצעת פשרה נוספת של הקואליציה לאופוזיציה

בדקות האחרונות אנשי האופוזיציה מקבלים הצעה מהגורמים בקואליציה: להעביר את אחת ההסתייגויות וכך להחזיר את החוק לוועדת החוקה. בתמורה הקואליציה דורשת התחייבות מהאופוזיציה שלא יוגשו הסתייגויות נוספות אם וכאשר ייכשלו המגעים לפשרה.

אנה ברסקי

שיחה צפופה: ראש האופוזיציה לפיד ושר הביטחון לפיד לוחצים ידיים

מעריב אונליין

הצעת פשרה נוספת: לאשר את החוק, אך לדחות את תחולתו; יריב לוין ואיתמר בן גביר מתנגדים

אנה ברסקי

לקראת ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית: האופוזיציה בקריאות "בושה"

ההצבעה על עילת הסבירות: האופוזיציה בקריאות בושה (צילום :מרק ישראל סלם)

מעריב אונליין
עימות בין השר לוין לגלנט במליאת הכנסת צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת

בזמן ההצבעה על ההסתייגויות: עימות חריף בין השר לוין לגלנט

מעריב אונליין

השר בן גביר: "חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על רגע ניסיונות הפשרה: "לצערנו חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו".

אנה ברסקי

דרמה תוך כדי הצבעה: שר האוצר סמוטריץ' פועל להגיע לפשרה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פועל בתוך המליאה על מנת להביא לפשרה של הרגע האחרון ובה דחייה של החקיקה על שינוי הוועדה לבחירת שופטים לתקופה של יותר מחצי שנה. שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתנגדים בתוקף.

אנה ברסקי

דרמה במליאה: סמוטריץ מנסה להוביל לפשרה של הרגע האחרון, לוין מתנגד

דרמה תוך כדי הצבעה. שר האוצר סמוטריץ מנסה  כרגע בתוך המליאה להוביל לפשרה של הרגע האחרון. דחייה של החקיקה על מינוי שופטים לתקופה של יותר מחצי שנה. יריב לוין  ואיתמר בן גביר מתנגדים בתוקף.

אנה ברסקי

ראש האופוזיציה לפיד: "המשא ומתן קרס - אין דרך להגיע להבנות עם הקואליציה"

מעריב אונליין
יריב לוין צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר המשפטים לוין: "אפשר לגבש הסכמה רחבה, דלתי פתוחה"

שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת: "הצעת החוק מונחת לפניכם היום איננה הצעה מקורית שהצגתי בחודש ינואר, אחרי חודשים ארוכים של דיון ציבורי שלא היה דומה לו בהיקפו ולאחר דיונים רבים וארוכים בכנסת, מובאת בפנינו. הצעה חשובה, משמעותית, שלוקחת בחשבון גם את ההערות והעמדות שנשמעו מצד האופוזיציה".

"אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד, לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה באופן שהשקת העולם של שופטים בודדים לא תחליף את הכרעת העם, כמובן, אם הממשלה עושה ויפעלו באופן בלתי חוקי ללא סמכות בניגוד עניינים, בהליך לא תקין, בכל המקרים האלו, בית המשפט יכול ויוכל להתערב. התיקון שאנחנו עושים מבוסס על עקרונות שהתווה כמו שופט בית המשפט העליון סולברג, ברוח הגישה של נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר ולכן אין שום סיבה לחשוש מהתיקון הזה, ויש הרבה סיבות לראות בו צעד חשוב להשבת האיזונים, ולכיבוד רצון הבוחר".

אברהם בלוך

חבר הכנסת ליברמן במליאה: "ראש הממשלה, החלטת להקריב את שלמות העם למען שלמות הקואליציה"

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, במליאת הכנסת: "אדוני ראש הממשלה, אותם אחים לנשק, אותם לוחמים, אותם אנשים שבאמת תרמו את נפשם וגופם למדינת ישראל, האם קיימת איתם דיון אחד? האם קיימת דיון עם אנשי ההיי טק? עם ארגוני הנשים? אני גם רוצה להזכיר את החזון של גפני, האם סביר שנחלק את עם ישראל לשניים, לאלו שילכו לצבא ולאלו שילכו לישיבות?".

"ראש הממשלה, החלטת להקריב את שלמות העם למען שלמות הקואליציה, כשנחזור לממשלה נבטל את הכל. לא נאפשר לממשלה להפוך את ישראל למדינת הלכה. נדרוש כינון חוקה שמבוססת על הפרדה בין דת ומדינה, שוויון בנטל, ולימודי ליבה חובה לכולם".

אנה ברסקי
יאיר לפיד צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש האופוזיציה לפיד תקף את הממשלה: "המציאות היא שאתם נותנים למדינה להתפרק"

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת: "בעשרים וארבע שעות האחרונות הונחו בפני שתי הצעות פשרה. אחת של ההסתדרות והמעסיקים, השנייה של נשיא המדינה. את שתיהן לא אהבתי. מול שתיהן הצבתי תנאים קשים שלא התקבלו. בכל זאת על שתיהן הייתי מוכן לדבר. כי החובה המרכזית שלנו, כנבחרי ציבור, כפטריוטים ישראלים, היא להילחם על החיים ביחד. על הטוב המשותף".

"התפקיד של הנהגה לאומית הוא לעשות את מה שנכון למדינה, לא לעצמה. זה תפקידנו, אבל בראש ובראשונה זה תפקידה של הממשלה. זה תפקידו של ראש הממשלה. זה התפקיד שאתם לא עושים. מעולם, בכל תולדות המדינה לא היה מופע כזה, תקופה כזו, של פריקת כל עול של הממשלה. של חוסר אחריות כמדיניות, כתפיסת עולם. ניהול מדינה הוא לא ניהול הבייס. ניהול המדינה הוא לא אירוע תקשורתי. הייתי ראש ממשלה, אני מכיר את זה. אין פתרונות קלים ואין תשובות קלות. יש מציאות".
 
"המציאות היא שאתם נותנים למדינה להתפרק. הקואליציה רוצה לחוקק קרע בעם.  חקיקה דורסנית, אלימה, שתפגע אנושות לא רק בבית המשפט העליון אלא בחברה הישראלית, בבטחון, בכלכלה, בהיותנו עם אחד. אם תצביעו היום בעד הצעת החוק הזו, בהצבעה אחת אתם פוגעים בכל ארבעת המרכיבים האלה. אם תצביעו בעדה אתם מחלישים את מדינת ישראל, את עם ישראל, את צבא ההגנה לישראל. אני קורא מפה לאנשים המתונים והשפויים בקואליציה, ויש כאלה, קחו אחריות על גורלה של מדינת ישראל. קחו אחריות על בטחונה, על עתידה, על החיים שלנו פה כעם אחד. אתם לא יכולים להצביע בעד הצעת החוק הזו".
 

מתן וסרמן

חבר הכנסת גנץ: "אנחנו שבויים בידי שורפי האסמים המודרניים ערב תשעה באב"

חבר הכנסת בני גנץ במליאה: "זה יום עצוב, יום ערב תשעה באב – פנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכל, הוא שיש רוב באולם הזה – ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאות שתביא ההצבעה הזו. והרוב הגדול הזה, שבוי בידיהם של קיצוניים בקואליציה. בידי שורפי האסמים המודרניים".

"יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות – הם רוצים מאבק. הם רוצים לעשות מנדטים על חשבון מדינת ישראל. הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו הם יוכלו להבטיח את שלטונם. אפשר לעצור, להגיע עוד במושב הזה, בימים הקרובים, להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך החקיקה בהסכמות רחבות. ראש הממשלה, שאני מאחל לך בריאות האחריות היא קודם כל שלך. אתה יודע היטב – שעליי, אפשר לסמוך. שאם תעצור, תמצא יד מושטת להסכמות. אתה מבין היטב את חומרת המצב. אתה מבין היטב את משמעות ההצבעה שתקרה פה תכף."

מתן וסרמן

שעות לפני ההצבעה: שר הביטחון יואב גלנט נכנס ללשכתו של רה"מ נתניהו

השר גלנט, מתומכי הפשרה המרכזיים, שוחח בזמן האחרון עם רבים בקואליציה וכן - עם הגורמים באופוזיציה וקרא להם לעשות כל מאמץ כדי להגיע להסכמות. במקביל בכנסת בכירי צה"ל ממשיכים לתדרך את שרי הקבינט באשר למצב בצה"ל נוכח החקיקה והמחאה.

יואב גלנט (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)יואב גלנט (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אנה ברסקי

חבר הכנסת אלקין בפנייה לשר לוין: "כל החקיקה הזו היא לא למען האידאולוגיה אלא כיסאולוגיה"

יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, ח"כ זאב אלקין במליאת הכנסת בפנייה לשר המשפטים יריב לוין: "אני מכיר אותך שנים רבות, בניגוד לאחרים אצלך הרפורמה המשפטית הייתה דגל לאורך כל הזמן, מהרגע הראשון שדרכת בכנסת אמרת לי שזו משימת חייך. אנו רואים את המחיר המדיני, במקום לריב ולהתווכח עם ארה"ב על דברים לאומיים כמו בנייה ביהודה ושומרון ובE1. אתם מבזבזים את הוויכוחים על תיקונים משפטיים".

"את כל המחיר הזה שמדינת ישראל משלמת כולה- בפגיעה במעמד, בביטחון, בכלכלה, יריב האם זה שווה את אותן ההחלטות בג"ץ שאתה לא אוהב? פתאום זה הדבר הלאומי היחיד שחשוב. כבר אין ביטחון, אין התיישבות, אין קיר ברזל. כל זה משני להפיכה המשטרית. אני גם סבור שיש לבצע רפורמה, השאלה היא באיזו צורה. אתם לוקחים את מדינת ישראל לכל הסיבוב הזה בלי להסתיר אפילו את הדברים שמנחים אתכם. בנוסח החוק כתוב בפירוש על צמצום דרמטי של עילת הסבירות עם דגש על מינויים. כל החקיקה הזו היא לא למען האידאולוגיה אלא כיסאולוגיה של שני אנשים. אחד עם המשפט ואחד עם הרצון לחזור לממשלה".

מתן וסרמן

גנץ כעס על לפיד שלא מעדכן על מגעים מצידו והתקדמות ככל שישנה על פשרה

מתן וסרמן

בעקבות הודעת האופוזיציה: הבורסה עוברת לירידות

בעקבות הודעת האופוזיציה: הבורסה עוברת לירידות.

מעריב אונליין

האופוזיציה החליטה להחרים את ההצבעה בקריאה שלישית על צמצום עילת הסבירות

האופוזיציה החליטה להחרים את ההצבעה בקריאה שלישית על צמצום עילת הסבירות. יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על ההחלטה המשותפת של חברי האופוזיציה לתומך בהצעתי, ולהחרים את ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שלישית במליאת הכנסת".

אנה ברסקי מתן וסרמן
הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאת הכנסת צילום: ערוץ הכנסת