היועץ המשפטי של ועדת חוקה מזהיר: הצעת החוק של רוטמן - תוביל לאובדן שליטה | פרסום ראשון

חוק פיצול תפקיד היועצת המשפטית לממשלה: המסמך של היועץ המשפטי של ועדת חוק, חוקה ומשפט - מתריע על שורת בעיות חמורות בהצעת החוק של שמחה רוטמן

גלעד מורג צילום: פרטי
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל פלאש 90
4
גלריה

שלשום (שני) נערך דיון בועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, לקראת הכנה לקריאה ראשונה, בהצעות חוק שקוראות לפצל את תפקיד היועצת המשפטית לממשלה. נזכיר, על שולחן הוועדה מונחות תשע הצעת חוק פרטיות המציגות מודלים שונים לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ושינוי סמכויותיו ומעמדו.

גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

היועץ סוקר תחילה נימוקים בעד פיצול התפקיד: מתן מענה לחשש לניגוד עניינים מובנה בין התפקידים השונים של היועץ המשפטי לממשלה - שהוא גם יועץ לממשלה וגם ראש התביעה הכללית. כלומר היועץ מעניק שירות לשרים מצד אחד ומצד שני מורה על חקירות וכתבי אישום נגדם מה שפוגע ביחסי אמון בניהם. עוד עלה חשש מריכוז יתר של סמכויות, שמעלה גם קושי בעניין מומחיות בנושאים השונים.

שמחה רוטמן ויריב לוין
שמחה רוטמן ויריב לוין | צילום: דוברות הכנסת

החשש מניגוד עניינים במצב הקיים ניתן לפתרון: נטען כי החשש מניגוד עניינים שנוצר בין "כובעו" של היועמ"ש כראש התביעה הכללית ו"כובעו" כיועץ לממשלה הוא מופרז שכן בסופו של דבר, רוב השרים, רוב הזמן לא נחקרים או עומדים לדין, ומספר התיקים שמתנהלים כנגדם מהווה אחוז מזערי מכלל התיקים שהיועמ"ש מופקד עליהם.

הדיון בוועדת חוקה
הדיון בוועדת חוקה | צילום: אבישי גרינצייג

עוד נטען כי גם אם קיימת בעיה, הרי שניתן לתת לה מענה נקודתי באמצעות העברת ענייני השרים לסמכות פרקליט המדינה. לפי היועץ נראה כי אחד המודלים המרכזיים שנותן מענה לביקורות הוא כזה שמותיר את מוסד היועץ המשפטי לממשלה כפי שהוא, אך יוצר פיצול ביחס לטיפול בהליכים הפליליים כנגד נבחרי ציבור.

גם לגבי מינוי תובע כללי - בחוק של רוטמן מזהיר היועץ: "לא מצאנו תמיכה בגישה לפיה יש להותיר את הליך המינוי והפיטורים של התובע הכללי בידי הדרג הנבחר בלבד. נראה כי קיימת הסכמה רחבה לפיה כדי לייצר הליכי מינוי ופיטורים שמבטיחים את עצמאות התובע הכללי, יש צורך במעורבות של גורם מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי. היעדר מעורבות של גורם מקצועי, עצמאי ובלתי תלוי בהליכי המינוי והפיטורים, עלול להוביל לפגיעה בעצמאות התובע הכללי שיהיה תלוי בממשלה ובקואליציה למינויו ולהמשך כהונתו".

גם לגבי הכובע השלישי, היועץ המשפטי לממשלה ומייצג המדינה בערכאות נאמר כי: "הפגיעה בעצמאותם ומעבר ממודל של 'עריכת דין ציבורית' למודל של 'עורך דין פרטי'". הצעת החוק הנדונה, כוללת שילוב של הסדרים אשר הופכים את היועץ המשפטי לממשלה ואת מייצג המדינה בערכאות למעין עורכי דין פרטיים של הממשלה, תוך ביטול תפיסת התפקיד של היועץ היום כגורם עצמאי ובלתי תלוי, האמון גם על השמירה על שלטון החוק והאינטרס הציבורי.

תגיות:
פרקליט המדינה
/
ועדת חוקה
/
שמחה רוטמן
/
גלי בהרב-מיארה
/
יועמ"שית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף