על פי הדיווח ארכיטקטורת הביטחון במפרץ ספגה מכה אנושה בעקבות התקיפה האמריקנית באיראן ב-28 בפברואר. נתיבי האנרגיה העולמיים נמצאים תחת איום מתמיד, ומאזני הכוח האזוריים משתנים במהירות. קטאר, כווית, האמירויות ובחריין נמנות עם המדינות שסופגות את ההשלכות הישירות והקשות ביותר של אי היציבות.
באמצעות מיצוב עצמה כאדריכלית של התרחבות ברית נאט"ו למזרח התיכון, אנקרה פועלת לשדרוג משמעותי של השפעתה בארגון. טורקיה, המחזיקה בצבא השני בגודלו בברית, משתמשת במשבר הנוכחי כדי להפוך שותפות רדומה לכלי פרואקטיבי. משקיפים מעריכים כי במקום להציב דרישות לאומיות צרות, טורקיה מציגה את פעילותה כאסטרטגיה לחיזוק הלכידות הארגונית של נאט"ו, מה שעשוי להביא את השפעתה המדינית לשיא היסטורי.