מגיש ערוץ 14 בהכרזה חד משמעית: "ביבי אשם, ביבי אחראי" | פודקאסט מעריב

מגיש ערוץ 14 מדבר בפודקאסט מעריב על האחריות ל-7 באוקטובר, ואומר: "ביבי אשם, ביבי אחראי". הוא חושף התכתבות קשה עם תושב בארי ומעריך שהמערכה מול איראן עדיין לא הסתיימה

עינת מירון צילום: ללא
עקבו אחרינו
בועז גולן על ה-7 באוקטובר | צילום: מעריב אונליין

גולן מדגיש כי האחריות ל-7 באוקטובר אינה נופלת על אדם אחד בלבד. "ביבי אשם. ביבי אחראי. בנט אשם. אין לו את האחריות, כי הוא לא היה בניהול באותו רגע. אבל הוא אשם. וכל החבורה, ואיזנקוט אשם. וכל החבורה הזאת ששנים ראתה קדימה. יש פה הרבה אשמים באירוע הזה. אתה הגעת לאירוע שאין לו מנהל אחד. אתה אומר: הוא אשם, ונגמר האירוע. זה אירוע מורכב. נתניהו, את לא באמת רוצה שהוא יעלה על טנק או ייקח מטוס. הוא לא יכול. הוא לא באירוע. אבל יש פה הרבה דברים שצריך לבדוק".

בנימין נתניהו במפגש עם קורס קצינים במילואים בגוש עציון
בנימין נתניהו במפגש עם קורס קצינים במילואים בגוש עציון | צילום: צילום מסך לע''מ

על היתכנות לועדת חקירה אמר: "תהיה. בטח שתהיה. אני מאמין שעוד עם ועדת חקירה, שתהיה אמיתית, לא ממלכתית, ייצאו שם דברים. ייצאו על איזנקוט לא מעט דברים לפני הבחירות, מתוך שיחות קבינט ופרוטוקולים, הרבה דברים מעניינים. גם הוא רוצה שתהיה. הוא צריך שהיא תהיה".

גם על טעויות מוקדמות יותר בניהול המערכות מול עזה הוא מדבר בחריפות. "אני התקפתי אז: איך אתם אומרים שגמרנו את האירוע, ואתם מפסיקים באמצע אחרי מאות רקטות? או להגיד שאחרי המטרו, גם הצבא וגם נתניהו אמרו: קרקענו את העיר התחתית. לא היה אפילו הפרומו לעיר התחתית. נפלנו בהרבה דברים".

החלק המטלטל ביותר בשיחה מגיע כאשר גולן מקריא התכתבות מבוקר 7 באוקטובר. "יש לי פה שיחה עם בחור בשם רועי כהן. איש יקר מבארי. התכתבנו ב-7 באוקטובר. אני כותב לו בעשר ושש עשרה דקות: רועי יקר, איך אתה? הוא עונה לי: הצילו. ב-11:29. מה קורה איתך? הוא עונה לי: איפה הצבא? אתה בבית? אני שואל אותו. הוא אומר לי: בבארי, נעול בממ"ד. אין פה צבא".

הריסות של בית בקיבוץ בארי לאחר טבח 7 באוקטובר
הריסות של בית בקיבוץ בארי לאחר טבח 7 באוקטובר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"במהלך השיחה הזאת אני מתקשר כל הזמן לצבא. מה קורה? תראו אנשים. אני מדבר איתך, 11:29. הם אומרים: אנחנו כבר מגיעים. אני כותב לו: שמור על עצמך, אחי היקר, אנחנו לוחצים על הצבא. 11:47 הוא מגיב לי: כוחות לבארי? עם סימן קריאה. טובחים פה בתושבים, שורפים בתים, פורצים לממ"דים, פורצים לי לממ"ד, הצילו. שלח לי מיקום ב-12:50. זו ההודעה האחרונה בחיים שלו. הוא והתינוקת בת תשעה חודשים. פרצו להם לממ"ד. גם עוד במשפחה נפגעו שם. תראי את השעות. 12:50, מהבוקר אני מתכתב איתו. שש שעות אחר כך. ואת התינוקת בת תשעה חודשים. נתניהו לא צריך להגיע עם מטוס, הוא לא הצבא. ויש פה הרבה דברים שצריך לבדוק".

גולן מתייחס גם לאווירה בעוטף לפני הטבח. "הם עברו כל כך טראומה. יש סיפורים, חיילים שנכנסו, ומה אמרו להם בקיבוץ. אני לא רוצה להיכנס לזה. שנים לפני, אירוע שאני מכיר מהמשפחה, לוחם קרבי שנכנס לאחד הקיבוצים עם המחלקה שלו - וגירשו אותם. הייתה שם ההבנה שהכול סבבה".

על בנט והקונספציה הוא אומר: "הוא הביא את הקונספציה לתוך המערכת. והוא המשיך את זה אחר כך. צריך לשים את הדברים האלה על השולחן. אני פרסמתי ב-0404 שיש בלוני תבערה בזמן שבנט היה שר ביטחון. הוא שלח אליי את אחת הבכירות בצבא שאני אוריד את הכתבה, כי זה פוגע לו בזה, כי הוא הרגיע את השטח. כמובן שלא הורדתי".

על 7 באוקטובר והשלכותיו האזוריות, גולן מוסיף: "אירוע חולני, פסיכי, לא נתפס. אם אנחנו נסתכל בהרי ההיסטוריה, אז גם איראן לא הייתה מותקפת אם לא 7 באוקטובר, ועוד הרבה דברים שקרו, ונסראללה, ועוד ועוד. אם היינו יכולים לחזור שלושה ימים אחורה, להודיע לביבי: תקשיב, הולך להיות..."

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

גולן מתאר גם את ההתנהלות של נתניהו מול טראמפ. "בסוף הוא צריך לתמרן מתי הוא נותן את הפטיש. אמרו לו לא לתקוף בביירות, והוא תקף. חשבו שזה דרדלה, אבל יש אמירה: אפילו תירה כדור. אני לא, אני עושה. ומה קרה? כלום. בסוף נתניהו עשה וי".

על ההבנות מול איראן והזירה הצפונית הוא אומר: "טראמפ חוזר ואומר: גרעין, גרעין, גרעין. הוא גם זורק כל מיני טיזרים. יכול להיות שזה להרדים, אני לא יודע. יכול להיות שאנחנו טועים כולנו, יכול להיות שלא. אנחנו נדע את זה תוך שלושה חודשים. אני לא אומר שישים יום. אני אומר תוך שלושה חודשים נדע איפה אנחנו נמצאים".

"אני גם לא רואה שהעניין של לבנון נגמר. גם אם טראמפ יגיד. להגיד לך שזה מה שיהיה? אנחנו לא יודעים. אנחנו חיים במקום דינמי כל כך. זו המדינה הכי קטנה והכי משוגעת בעולם. איפה שאתה לא נוסע בעולם, ישראלים בכל מקום. אוהבים אותנו בכל מקום. עזבי את הסיפורים. אנשים אוהבים אותנו. עושים איתנו סלפי בכל מקום. מתים על ישראל. צריכים להיות גאים במה שיש לנו. צריך להגיד תודה לחיילים שלנו, לחיילות שלנו, על כל מה שיש בצבא ההגנה לישראל. כל השנים אמרתי, הרבה לפני 7 באוקטובר, שצריך צבא התקפה לישראל. גילינו שזה באמת ככה צריך להיות".

תגיות:
בנימין נתניהו
/
גדי איזנקוט
/
פודקאסטים
/
פודקאסטים מבית מעריב וTMI
/
פודקאסטים על חדשות ואקטואליה מבית מעריב
/
בועז גולן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף