לעתים קרובות אנו סומכים על יקירינו שיהיו קול הגיוני עבורנו כאשר אנו נאבקים להחזיק מעמד מול כל מכשול שעומד בדרכנו, אך מחקר חדש מצביע על כך שחברים ובני משפחה עשויים להוות מכשול לירידה במשקל.

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת סורי באנגליה, ישנן שלוש דרכים עיקריות שבאמצעותן האנשים הקרובים אליכם - חברים, משפחה ובני הזוג - יכולים להשפיע על המטרות שלכם. ג'יין אוגדן, פרופסור לפסיכולוגיית בריאות והמחברת הראשית של המחקר, אמרה כי כשאנחנו יורדים במשקל, הדבר משפיע גם על הקרובים לנו, שאולי יצטרכו להיאבק עם השינוי - הן פיזית והן רגשית.

כך תדעו שמחבלים לכם בדיאטה (צילום: אינג אימג')
כך תדעו שמחבלים לכם בדיאטה (צילום: אינג אימג')

"ירידה במשקל גורמת לרוב לשינוי, מהענקת ביטחון עצמי לאדם ועד לשינוי בדינמיקה החברתית במערכת היחסים שלו", הסבירה אוגדן במאמר הקשור למחקר ב-Current Obesity Reports. "רבים אינם מברכים על שינויים כאלה ועשויים, במודע או בתת-המודע, לנסות להרוס את ניסיונותיו של אדם לרדת במשקל כדי לשמור על מצבם כפי שהם". הדרכים העיקריות שחוקרים זיהו כמעכבות ירידה במשקל היו: "חבלה, קנוניה והאכלה".

חבלה - חלה על אלה שמנסים ישירות להפסיק את מאמצי הירידה במשקל של אדם וניתן לתאר אותם כמי ש"פעיל ומערער בכוונה על מטרותיו של אדם אחר". דוגמאות כוללות הנן הרתעת אדם ממעבר לתזונה בריאה יותר, הצבת מחסומים בפני השתתפות בקבוצות תמיכה וערעור המאמצים להגביר את הפעילות הגופנית על ידי סירוב ללכת או לקחת חלק בפעילות גופנית משותפת, או הדגשת העלות של מנוי בחדר הכושר.

מנסים לדחוף לכם לתפריט היומי מאכלים משמינים (צילום: אינגאימג')
מנסים לדחוף לכם לתפריט היומי מאכלים משמינים (צילום: אינגאימג')

האכלה - כשמה כן היא. האכלת יתר של האדם למרות שהדיאטן ביקש להקפיד על תזונה בריאה ומצומצמת יותר, באמצעות הכנת מאכלים שומניים עתירי מלח ותבלינים, סוכרים וקלוריות מיותרות. 

קנוניה לעומת זאת, היא הסוג הכי פחות אגרסיבי או מכוון של חבלה, למרות שאוגדן ציינה כי הדבר נתפס לעתים קרובות כמעשה חסד. חוקרים ניתחו מספר מחקרים ומצאו כי בני משפחה, חברים ובני זוג משתפים פעולה עם אלו שמנסים לרדת במשקל באמצעות "הצטרפות" לתהליך, כאשר היעד אינו עולה בקנה מידה אחד עם יעדי ההרזיה שלהם.

ירידה במשקל מביאה עימה שינויים, ולא כולם בנויים לחיות עם זה (צילום: אינגאימג)
ירידה במשקל מביאה עימה שינויים, ולא כולם בנויים לחיות עם זה (צילום: אינגאימג)

החוקרים בדקו גם את ההשפעה של בני זוג, כדי לראות כיצד תמיכה שלילית מבן הזוג יכולה לערער הן את הירידה במשקל והן את השמירה על אורח חיים בריא. אוגדן הסבירה כי השתתפות בקבוצות תמיכה לאורך תהליכי ירידה במשקל הינה הכרחית. "אנשים רודפים אחרי ירידה במשקל מכמה סיבות, בין אם זה בגלל הבריאות שלהם או כדי להרגיש טוב יותר עם עצמם", הסבירה. "תמיכה מחברים ומבני משפחה היא פרט קריטי בדרך להשגת המטרה. אולם לפעמים, הקרובים אליהם מתבוננים מהצד ומפתים אותם עם אוכל לא בריא או ניצבים כמחסום בינם לבין אורח חיים בריא יותר".