נשים שנטלו גלולות למניעת הריון עשויות להיות בסיכון מוגבר לסבול מדיכאון - ולא הרבה לאחר תחילת השימוש באמצעי המניעה. זהו אחד מממצאי מחקר רחב שנערך בקרב 264,000 נשים, אשר חשף כי נערות בגיל ההתבגרות נמצאות בסיכון הגבוה ביותר.

למעשה, נשים שהחלו ליטול גלולות למניעת הריון בגיל הבגרות או כשהיו נערות, נמצאות בשיעור גבוה של כ-130% לחוות דיכאון. השיעור המוגבר בקרב מבוגרות עמד על 92% על פי המחקר. "ההשפעה של גלולות למניעת הריון על בנות נוער עשויה להיות מיוחסת לשינויים הורמונליים הנגרמים בגיל ההתבגרות", אמרה תרזה ג'והנסון מהמחלקה לאימונולוגיה, גנטיקה ופתולוגיה באוניברסיטת אופסלה בשוודיה בראיון לעיתונות.

מחקרים קודמים קבעו כי גלולות למניעת הריון עלולות לגרום לדיכאון (צילום: אינג'אימג')
מחקרים קודמים קבעו כי גלולות למניעת הריון עלולות לגרום לדיכאון (צילום: אינג'אימג')

"כיוון שנשים בקבוצת גיל זו כבר חוו שינויים הורמונליים מהותיים, הן יכולות לחוות לא רק שינויים הורמונליים אלא גם חוויות אחרות", הוסיפה ג'והנסון. מחקר חדש זה, שפורסם ב-Epidemiology and Psychiatric Sciences, משלים מחקרים קודמים שמצאו את הקשר בין שימוש באמצעי מניעה דרך הפה לבין דיכאון. דו"ח משנת 2016 ב-JAMA Psychiatry חשף כי השימוש באמצעי מניעה הורמונליים נקשר לעתים קרובות לשימוש לאחר מכן בתרופות נוגדות דיכאון.

בשנת 2019, מחקר מצא כי נערות בנות 16 שנטלו אמצעי מניעה אוראליים דיווחו יותר על רגישות יתר ובכי, אי סדירות בשינה ובעיות אכילה מאשר נערות בגיל זה שלא נטלו גלולות למניעת הריון. המחקר האחרון נעזר בנתונים של Biobank - מסד נתונים ביו-רפואי על מידע גנטי ובריאותי של למעלה מחצי מיליון משתתפים מרחבי בריטניה.

משתמשות בגיל העשרה נמצאו בשיעור מוגבר של דיכאון (צילום: אינג'אימג')
משתמשות בגיל העשרה נמצאו בשיעור מוגבר של דיכאון (צילום: אינג'אימג')

החוקרים בדקו גלולות משולבות למניעת הריון המכילות פרוגסטוגן, תרכובת הדומה להורמון פרוגסטרון, ואסטרוגן. המחקר גילה כי העלייה בשיעורי הדיכאון נבלמה כאשר הנשים המשיכו להשתמש באמצעי המניעה לאחר השנתיים הראשונות. אך משתמשות בגיל העשרה נמצאו בשיעור מוגבר של דיכאון גם לאחר שהפסיקו להשתמש בגלולה.

למרות הסיכונים הללו, עורכי המחקר ציינו כי רוב הנשים משתמשות באמצעי מניעה הורמונליים עם מעט מאוד תופעות לוואי, אם בכלל. "חשוב להדגיש כי רוב הנשים סובלות מתופעות הורמונליות מבלי לחוות השפעות שליליות על מצב הרוח שלהן, ולכן גלולות למניעת הריון משולבות הן אופציה מצוינת עבור רבות", אמרה ג'והנסון וסיכמה: "למרות שלאמצעי מניעה יש יתרונות רבים עבור נשים, יש ליידע את הגניקולוגים לגבי תופעות הלוואי".