קצב הדיבור שונה מאדם לאדם. יש אנשים שמדברים בקצב מהיר מדי ולפעמים קשה להבין אותם, יש כאלה שמדברים לאט מדי וזה די מעצבן, ויש כאלה שמדברים בקצב רגיל. האם למהירות הדיבור יש קשר כלשהו לאינטליגנציה? האם יש שפות המדוברות מהר יותר מאחרות?

כספית עלה להתקפה: "ינון הוא בעצם חרדי מחופש"
"הלב שלי עצר": בדקה את מצלמת המוניטור של התינוק וגילתה פרט מצמרר

מהירות הדיבור תלויה במגוון גורמים, כולל סוגי המילים בהן נעשה שימוש, השפה המדוברת, הבדלים אזוריים, משתנים חברתיים וצרכים מקצועיים.

בלשנים גילו שיש אנשים שמאטים את הקצב כשהם מבטאים שמות מסוימים, וחוקרים מצאו שלשפות יש קצבי דיבור שונים כאשר הדוברים קוראים בקול רם.

שיעורי הדיבור הממוצעים ביפנית, ספרדית, פינית ואיטלקית התבררו כגבוהים, עם ממוצע של שמונה הברות בשנייה.

גרמנית, וייטנאמית ומנדרינית דוברו בקצב איטי יותר – כחמש הברות בשנייה בממוצע.

אנגלית, צרפתית וטורקית התמקמו באמצע, עם שש הברות בשנייה.

יש גם מגוון עולמי של ניבי שפה. מחקר מצא כי הניו זילנדים הם הדוברים המהירים ביותר, אחריהם הבריטים, האמריקאים ולבסוף האוסטרלים.

ההבדל במהירות ההגייה משתנה ממגזר גיאוגרפי אחד למשנהו באותה מדינה, ובין כפרי לעירוני.

מחקרים מסוימים גילו כי גברים מדברים מהר יותר מנשים, וילדים מדברים לאט יותר מבני נוער, בעוד שחלק מהדוברים מגיעים למהירות מרבית בדיבור בגיל 40, ואז מורידים שוב את המהירות בגיל 50 ו-60.

טיילר קנדל, פרופ' לבלשנות באוניברסיטת אורגון בארצות הברית, אומר שמחקרים עדכניים על תפיסות הניב האמריקאי מראים שלמרות שיעורי דיבור שונים בתוך אזורים, אנשים מתעקשים לתאר אזורים גדולים בדרום כ"איטיים" ואת הצפון והמערב התיכון כ"מהירים". בנוסף, הערכות אלה קשורות בדרך כלל לסטריאוטיפים שליליים מכיוון שלעתים קרובות מניחים שדוברים איטיים הם פחות אינטליגנטיים או מוכשרים מאשר מהירים.

המחקר של קנדל - "קצב דיבור, הפסקה וגיוון לשוני חברתי", מאשר כי אין קשר אינהרנטי בין קצב הדיבור לבין רמות של אינטליגנציה, כנות או טוב לב, וטוען כי השימוש בשפה משתנה בהתאם לסוגי מטרת הדיבור.

מאמר שפורסם ב-"Psychology Today" מסביר את הסיבות לכך שאנשים מדברים מהר:

יש אנשים שמדברים מהר כי הם חושבים מהר מדי, ומנסים לעמוד בקצב המחשבות שלהם. זה נכון במיוחד עבור אלה שנוטים "לחשוב תוך כדי דיבור" ולא "לחשוב לפני שהם מדברים".

יש אנשים שמדברים מהר בגלל עצבנות וחרדה, והדיבור המהיר שלהם בא על חשבון בהירות ודיקציה, מה שמוביל לעתים למלמולים.

פרופ' פרסטון ני, מחבר הספר "תקשורת מוצלחת עם ארבעה סוגי אישיות", מציע מספר דרכים שיסייעו להאט דיבור מהיר:

עקבו אחר קצב הדיבור שלכם. כשאתם שמים לב שאתם מדברים מהר מדי, פשוט עצרו או האטו. אמרו לעצמכם או למאזין: "אני מדבר מהר מדי. תן לי להאט".

אם אתם יודעים שדיבור מהיר הוא אחד ההרגלים שלכם, זה בסדר גמור ליידע את האנשים סביבכם על כך, ולבקש מהם להגיד לכם מתי אתם מדברים מהר מדי.

דאגו שתמיד תהיה כוס עם מים או בקבוק מים שתסתובבו איתו. עשו הפסקות בדיבור ולגמו מהמים. זה חשוב בעיקר בישיבות, פרזנטציות, הרצאות, או כל דיבור בפני קהל בו אתם נדרשים לדבר למשך זמן ארוך.