מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, עיתונאים ופעילי הסברה רבים מתראיינים לתקשורת הזרה, וזאת כדי לחשוף את הצד הישראלי ללחימה ולהציג את הזוועות הבלתי ניתנות לתפיסה שביצעו מחבלי החמאס בבוקר יום שבת, ה-7 באוקטובר, בתושבי עוטף עזה ובמבלים בפסטיבל נובה.

ביניהם, גם העיתונאית אילנה דיין שהתראיינה אמש (שני) לרשת CNN וענתה לשאלותיה של כריסטיאן אמנפור, מגישה ממוצא בריטי-איראני. "אני חייבת להגיד לך כריסטיאן, שבימים הראשונים חיפשתי מילים, ואז נסעתי לשם, לגבול עזה לאחת הקהילות שיותר הושפעו מהתקיפה המחרידה הזאת ביום שבת, 7 באוקטובר. את עומדת מול מוות, את עומדת מול גן עדן שהפך לגיהינום", סיפרה דיין.

בהמשך, חשפה כי בין הנרצחים בטבח האכזרי, היו גם כמה מחבריה לעבודה: "אני יכולה להגיד לך שהייתי בקיבוץ בארי וקולגה שלי שעבד איתי, כל משפחתו הוצאה להורג באקדח, ההורים ושני ילדים. קולגה נוסף שלי, צלם חדשות, גם הוא ואשתו נרצחו בזמן ששני ילדיו התחבאו בארון ובתו בת השלוש נחטפה לעזה".

כמה דקות אל תוך הריאיון, דווח כי החמאס מתכוון לשחרר שתי חטופות עם אזרחות זרה. דיין התייחסה ואמרה לאמנפור: "יש דיווח מהדקות האחרונות שאותם ישראלים עם אזרחויות זרות אולי ישוחררו בשעות הקרובות הבאות. כמו שאת אומרת, האמריקאים מעורבים עכשיו ויכול להיות שהם מנסים לגרום לישראל לדחות את השלב הבא במלחמה, כדי שהמשא ומתן אולי יתכנס לעסקה שלפחות כוללת את האזרחים שבידי חמאס".

תליית מודעות למען הנעדרים, מבצע חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר, פלאש  90)
תליית מודעות למען הנעדרים, מבצע חרבות ברזל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

עוד היא סיפרה למראיינת: "הם (המחבלים) אומרים שהם קיבלו הנחיות ספציפיות להרוג נשים וילדים, הם קיבלו הנחיות ספציפיות לערוף ראשים של כל מי שיוכלו. אני אומרת את זה כי את שואלת איפה הממשלה הישראלית עומדת בימים אלה? אני יכולה להגיד לך איפה אני עומדת. חשבתי שאני יודעת משהו על האויבים שלנו. אף אחד מאיתנו לא הצליח אפילו לדמיין שזה סוג האויב שמולו אנחנו מתמודדים".

דיין המשיכה: "האפקט שאנחנו תמיד מרגישים מוגנים נשבר. התחושה שאנחנו יודעים משהו על האויב שלנו נשברה, תחושת הביטחון הלאומי והאישית נשברה, התחושה שהצבא שלנו יודע הכל ואי אפשר להוליך אותו שולל, אבל בראש ובראשונה מה שנשב הוא התחושה שחמאס רוצה מעט בטובת האוכלוסייה שלו".

כפר עזה (צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
כפר עזה (צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)

"כשאת שומעת את חאלד משעל אל תקשיבי לו, תראי מה עשו בעוטף עזה לפני שבועיים ויומיים. תראי את המשפחות שנמחקו, את הקהילות שהושמדו, את האנשים שנחטפו, את הנשים שנאנסו! תראי את זה. אני שואלת את עצמי, איך אנחנו כמדינה, אפשרנו למפלצות האלה לחיות לצידנו".

בסופו של הריאיון, סיכמה דיין: "דבר אחד שמבינים על ה-7 באוקטובר, הוא שלא כל הפלסטינים הם חמאס, אבל לא היה את חמאס אלמלא הם היו מגוננים ונתמכים ומוצלים על ידי מאות אלפי פלסטינים. זה לא שאני אומרת שיש לי פתרון. אבל איך ניתן להפריד את האוכלוסייה מפעולות חמאס? אני יודעת דבר אחד. המציאות לפני ה-7 באוקטובר לא יכולה להיות אותה מציאות. כמו שאמר הנשיא ביידן, 'אני רוצה שישראל תילחם לא רק כמדינה שנלחמת על חייה ועל אנשיה, שתילחם כדמוקרטיה עם ערכים אנושיים ואתוס אנושי', שזה חלק מאיתנו כישראלים".