את העוצמות וההירתמות של עם ישראל למען תושבי הדרום וכוחות הביטחון אנו רואים בגאווה מדי יום. סיפור נוסף שלא נעלם מעינינו, הוא סיפורה של אוולינה יוטקוביץ (96), תושבת חיפה. סבתא אוולינה (שלושה נכדים ושני נינים) מתעקשת גם בימים אלו להמשיך להגיע כרגיל באוטובוס למרפאת 'מכבי שירותי בריאות' בחיפה-חורב ולבצע את המוטל עליה.

במסגרת תפקידה, היא מבצעת במשך שעות שיחות לווידוא תורים ולהבטיח את הגעתם של המטופלים לבצע בדיקות רפואיות חשובות. "אני משתדלת להיות בעניינים, אני רגילה לעשות זאת כבר 20 שנה, אני מאמינה שכל אחד צריך לעשות לפי יכולתו, בייחוד בימים אלו. כמו כולם אני דואגת לחיילים שלנו" מספרת אוולינה.

אוולינה יוטקוביץ' בת ה-96 מחיפה, ממשיכה להגיע למרפאה בחיפה  (צילום: יח''צ מכבי)
אוולינה יוטקוביץ' בת ה-96 מחיפה, ממשיכה להגיע למרפאה בחיפה (צילום: יח''צ מכבי)

"כולי תקווה שיהיו לנו בריאים ושכולם יחזרו בשלום ושיחזיקו מעמד, כמובן כל החטופים, כל אחד לבית שלו ולהורים שלו. זה מה שמעסיק אותי". במבט לאחור אוולינה נזכרת ברגעים הקשים של העם היהודי ומשתפת. "בתקופת השואה חייתי ברומניה, סבלתי הרבה מגזענות. הפחד לראות גרמנים צועדים היה כל הזמן. ההגבלות שהיו, אבא שלי שהיה במחנה. זה אומנם מציף זיכרונות, הכל זכור היטב ואני משתדלת שלא להסתכל לאחור, יש יותר מדי מהעבר".

גם מלחמת יום הכיפורים חקוקה אצלה בזיכרון. "הבן שלי היה בצבא אז, דאגתי כמו כל אזרח שחי חיים רגילים. כמו אז, גם היום אני מאמינה ששמירה על השגרה זה מה ששומר עליי להישאר שפויה". התרומה לקהילה גורמת לאוולינה להרגיש שהיא מעניקה בעצמה מדי יום ובייחוד בזמני חירום. "בתוך כל העצב בימים אלו, התרומה לקהילה גורמת לי רגעי אושר. אני בנאדם שאוהב לתרום ולעזור לאנשים, זה משהו רגיל אצלי. אני גם מבינה שדווקא בימים אלא התפקיד שלי חשוב במאמץ לדאוג שאנשים יבצעו את הבדיקות הרפואיות שלהם, יש עלי אחריות לא קטנה".

ד"ר נטליה זאיגרייקין, סגנית רופאה מחוזית ופנימאית מומחית, מכבי שירותי בריאות, מחוז צפון, אמרה: "בימים אלו שגרת החיים של רובנו אינה כשהייתה. מציאות חיינו השתנתה ונראית כרגע רחוקה מהשגרה המוכרת. חלקנו חווים תחושות של רצון להתכנס בבית ולהמעיט בפעילות. תחושות אלא טבעיות. עם זאת לשמירה על פעולות שגרתיות יש חשיבות רבה, בין היתר כתרומה לתחושת הביטחון שלנו, אבל גם לבריאותנו. במיוחד יש לציין את הטיפול והמעקב של המחלות הכרוניות (כגון סכרת, יתר לחץ דם וכד') שכמובן אינן נעלמות בעת מלחמה, ואף עלולות להיות מוחמרות לאור הלחץ והשינוי".

"לפיכך, דווקא כעת יש חשיבות גדולה להקפיד על איזון מחלות אלו, ואף לנצל את ההזדמנות ולהשלים את הבדיקות הנדרשות למען בריאותנו, במידה והמצב מאפשר זאת כמובן. חולי הסוכרת בפרט ושאר המחלות הכרוניות בכלל, זקוקים למעקבים הדוקים על מנת לשמור על איזון, וזאת למרות המתח והקושי שאנו חווים. אני קוראת לכל אחת ואחד מכם לבדוק היכן ניתן לבצע את בדיקות המעקב, לבצען בהקדם, ולשמור על בריאותכם. בתקווה לימים שקטים"-סיכמה ד"ר זאיגרייקין.