הלילה (בין שני לשלישי) ייראה בשמי כדור הארץ אירוע אסטרונומי נדיר, כאשר אחד מהכוכבים הבהירים ביותר בשמיים - ביטלג'וז - ייעלם למשך שבע עד 12 שניות. היעלמותו של הכוכב תתרחש כאשר יעבור לפניו האסטרואיד "יונו" - סלע חלל קטן שגודלו כ-100 מטרים. האירוע הנדיר יהיה קל לצפייה לתושבי אזורים נרחבים מדרום אירופה, דרך האוקיינוס האטלנטי ועד איי בהאמה, דרום פלורידה וחלק ממקסיקו.

ביטלג'וז או α באוריון הוא כוכב על-ענק אדום המרוחק כ-650 שנות אור ממערכת השמש. כוכב זה הוא השני בבהירות בקבוצת הכוכבים אוריון, והתשיעי בבהירותו בשמי הלילה, כך לפי ויקיפדיה. הוא נמצא במרחק של כ-640 שנות אור מכדור הארץ והוא מתכווץ ומתרחב באופן תדיר. מדענים מאמינים ביטלג'וז צפוי להתנפץ, אך לא ברור מתי זה יקרה.

כוכב על-ענק אדום המרוחק כ-650 שנות אור ממערכת השמש (צילום: אינגאימג')
כוכב על-ענק אדום המרוחק כ-650 שנות אור ממערכת השמש (צילום: אינגאימג')

למרבה הצער, עקב מיקומנו על כדור הארץ, רובנו לא נוכל לראות את התופעה מתרחשת. עם זאת, פרויקט "הטלסקופ הווירטואלי" ברומא, איטליה, ישדר את האירוע בשידור חי החל מהשעה 3:00 שעון ישראל (שלישי, ה-12 בדצמבר).

מעבר האסטרואיד הוא אירוע נדיר אותו ניתן לראות מכדור הארץ רק כל כמה עשרות שנים. תופעה זו מספקת הזדמנות לחקר ביטלג'וז ויונו. המדענים יוכלו להיעזר באירוע זה כדי למדוד את גודלו וצורתו של האסטרואיד, וכן כדי לחקור את האופן שבו הפלזמה הנטענת נעה סביב ביטלג'וז.

להלן כמה טיפים לצפייה באירוע בצורה הטובה ביותר:

- חפשו אזור חשוך הרחק מאורות מלאכותיים.
- השתמשו בטלסקופ אם יש לכם אחד.
- המתינו עד שהחשכה תרד לחלוטין לפני שתתחילו לצפות.
- היו סבלניים, ייתכן שייקח קצת זמן לפני שתראו את האסטרואיד.