בנובי גוד אין סנטה קלאוס, יש דד מורוז שזה בעצם אומר, "סבא כפור", וגם הוא מביא מתנות לילדים. אין לו איילים, אבל יש לו נכדה בשם סנגורוצ'קה - שזה גם "נערת השלג". דד מורוז נראה קצת כמו סנטה, הוא לבוש במעיל ארוך בצבע כחול, יש לו מטה קסמים והוא מגיע עם זקן לבן וארוך. כלי הרכב המועדף עליו הוא "טרויקה" - כרכרה רתומה לשלושה סוסים.

בערב ה'נובי גוד' בישראל נהוג להרים כוסית אלכוהול בליווי נאום קצר הנקרא 'טואסט'. מרימים 4 טואסטים לפחות: לכבוד ההתאספות, לרגל כניסת השנה החדשה במוסקבה, לרגל כניסת השנה החדשה בארץ ולרגל https://www.maariv.co.il/Tags/חג-המולד בעיר הולדתך בברית המועצות.

עץ חג המולד בכנסייה בבירה יאמוסוקרו בחוף השנהב (צילום: REUTERS/Luc Gnago)
עץ חג המולד בכנסייה בבירה יאמוסוקרו בחוף השנהב (צילום: REUTERS/Luc Gnago)

"בשנים האחרונות נובי גוד הפך מחג משפחתי קטן ששמור רק לקהילת דוברות ודוברי הרוסית, לחגיגה של ממש בישראל משתפת אותנו סופי לבק, מנהלת קהילת ״רוסיות בלי חוש הומור וחבריהן״, משהו שגם "העולם החיצון" שותף לו,  מעבר לגרעין המשפחתי ולחברים הקרובים, היא מספרת, החשיבות של חגיגת החג מקבלת משמעות כפולה בישראל. בברית המועצות זה היה חג אזרחי לכל דבר (מכיוון שכל סממן דתי בין אם יהודי או נוצרי היה אסור) וזאת למעשה הייתה הזדמנות נדירה להתקבץ יחד עם המשפחה ולחגוג בפומבי חג שאין לו סממנים דתיים.

נובי גוד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
נובי גוד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

גם הדור הקרוי ״דור 1.5״ (העולים שבאו ארצה בתור ילדים) ממשיכים לחגוג את החג גם כאן בארץ בשביל לשמור על המסורת ועל תחושת השורשיות והמשפחתיות. למשל - בקהילת הפייסבוק ״רוסיות בלי חוש הומור וחבריהן״ תקופת הנובי גוד הופכת בכל שנה לחגיגית ומיוחדת - החברות והחברים משתפים במתכוני החג, בסיפורי ילדות וסיפורים אישיים, משתפים המלצות ומקומות בהם אפשר לחגוג את החג יחד. העובדה שנובי גוד הפך לחג מיינסטרימי ומקובל משמחת מאוד - החגיגות והציון הרשמי ברחבי הארץ מעידים על השתלבות והכלה. אני חושבת שזו עדות נהדרת לשיתופיות ולגיוון שיש בחברה הישראלית - כל קבוצה מביאה איתה משהו משלה".

"נובי גוד הוא אחד החגים היפים של השנה" מספר דני בצלאל, סמנכ"ל שיווק של רשת הקמעונאות "קשת טעמים" "בניגוד למה שהוא נראה מבחוץ, נוביגוד הינו חג חילוני לכל דבר ועניין, אשר מסמל את בואה של השנה החדשה, התחדשות ואופטימיות. אמנם סממני החג נראים דומים מאד לסמנני הקריסמס שהוא חג נוצרי, אך הקישוטים והדמויות אינן אותן דמויות. החג הוא חג משפחתי חם בו מתאספים לחגוג ביחד עם מאכלים מסורתיים בחיק המשפחה והחברים.

החג שהפך בשנים האחרונות להיות נחלת המגזר הכללי הוא ממש כמו מימונה. הנובי גוד יצא מהמקום המגזרי של יוצאי ברה"מ לשעבר וגם הציבור הכללי התחיל לקנות עצים וקישוטים וליהנות מיופיו של החג הכי צבעוני שיש בשנה. המוצרים הכי פופולאריים בחג הנובי גוד הם כמובן שמפניה ויינות מבעבעים, אך לא רק... גם ווודקה, ויסקי, וקוניאק הם משקאות שנמנים עם חגיגות הנובי גוד. בתחום המזון, קוויאר אדום, גבינות עשירות, פילה סלמון, הרינג, פירות ים ונקניקים תוכלו למצוא אצל החוגגים".