תיעוד של רגע ההתנגשות בין מטוס חברת Japan Airlines (JAL) למטוס של משמר החופים היפני בטוקיו אתמול (שלישי), היה בלתי נתפס. מטוס האירבוס A350 של JAL התנגש במטוס ה-Dash 8 על המסלול בשדה התעופה הבינלאומי של טוקיו-הנדה, מה שהוביל לשריפה גדולה שהתפשטה בשני המטוסים.

למרות הטרגדיה הגדולה שבה נהרגו חמישה אנשי צוות שהיו במטוס הקטן, כל 379 הנוסעים ואנשי הצוות של JAL הצליחו לרדת מהמטוס בשלום. חקירת התאונה עדיין נמשכת, אך מומחים מייחסים את הפינוי המוצלח לשילוב של תקני בטיחות חדשניים והקפדה על הבטיחות הקפדנית של חברת התעופה היפנית.

Japan Airlines (צילום: רויטרס)
Japan Airlines (צילום: רויטרס)

"זה נס שכולם יצאו בחיים", אמר גרהאם ברייתוויט, פרופסור לבטיחות וחקירת תאונות באוניברסיטת קראנפילד בבריטניה. "התאונה הייתה חמורה מאוד, והמטוס עלה בלהבות. הצוות של JAL עבד בצורה מסודרת והנוסעים כולם הצליחו לצאת מהמטוס במהירות ובבטחה". ברייתוויט הסביר גם כי הפינוי המוצלח היה תוצאה של מספר גורמים, ביניהם:

- תקני בטיחות חדשניים: מטוסים מודרניים, כמו האירבוס A350, תוכננו עם מערכת פינוי משוכללת המאפשרת לנוסעים לצאת מהמטוס במהירות ובקלות.

- הכשרת צוות מקצועית: אנשי הצוות של JAL קיבלו הכשרה מקצועית קפדנית בתחום הפינוי בשעת חירום.

- תרבות בטיחות מוקפדת: JAL היא חברה בעלת מוניטין רב בבטיחות, והיא משקיעה משאבים רבים בהכשרת צוותה ובשיפור נהלים בטיחותיים.

רגע ההתנגשות בין שני המטוסים ביפן (צילום: רויטרס)
רגע ההתנגשות בין שני המטוסים ביפן (צילום: רויטרס)

התאונה המחרידה היא תזכורת לכך שגם באירועים חמורים ביותר, ניתן להציל חיים אם ישנם תקני בטיחות ראויים וצוות מיומן היטב. מומחים מציינים כי התאונה היא גם הזדמנות ללמוד ולהשתפר. הם קוראים לרשויות התעופה ברחבי העולם לבחון את האירוע ולשקול יישום שינויים בתקנות ובנהלים כדי להפחית את הסיכון לתאונות דומות בעתיד.