מומחים במעבדה לאסטרונומיה סולארית של המכון לחקר החלל והמכון להליופיזיקה יבשתית של האקדמיה הרוסית למדעים, מצפים שכדור הארץ ייחשף לסופה מגנטית מחר (ה-23 בינואר), ששיאה יהיה בצהריים.

זוהי תופעה שבה הרוח הסולרית משבשת את השדה המגנטי של כדור הארץ. הסערה צפויה להיות בעוצמה נמוכה יחסית, אך היא עדיין עלולה להשפיע על בריאותם של אנשים הרגישים לשינויי מזג האוויר, כך לפי הדיווחים ב"אל-ערבייה".

כך הסערה הגיאומגנטית תשפיע מחר על כדור הארץ (צילום: אינג'אימג')
כך הסערה הגיאומגנטית תשפיע מחר על כדור הארץ (צילום: אינג'אימג')

סופות מגנטיות נגרמות עקב השפעת הרוח הסולרית על השדה המגנטי של הפלנטה שלנו. כדור הארץ מוקף במעטפת בלתי נראית המכונה מגנטוספירה, המגנה על כוכב הלכת שלנו מקרינת השמש. אך כאשר מהירות הרוח הסולרית גדלה, מאזן הכוחות משתבש וגודל המעטפת המגנטית מצטמצם.

מה גורם לסערות מגנטיות?

שתי סיבות שונות גורמות לסערה גיאומגנטית: פליטה מסיבית של חלקיקי רוח השמש מעטרת השמש, עקב התפרצות סולארית, וגל הלם של אותם חלקיקים פוגעים במגנטוספירה של כדור הארץ, כ-24 עד 36 שעות לאחר האירוע בשמש.

סערה גיאומגנטית מהשמש (צילום: אינג'אימג')
סערה גיאומגנטית מהשמש (צילום: אינג'אימג')

סופות מגנטיות מדורגות ל-5 רמות עוצמה לפי מדד Dst. סופות חלשות הן ברמות 1-2, בינוניות ברמה 3 וחזקות ברמות 4-5. סופות חלשות אינן משפיעות על רשת החשמל או מכשירים אלקטרוניים, וסופות חזקות יותר גורמות להפרעות בלוויינים, תקשורת אלחוטית ורשת החשמל.

לסופות מגנטיות יכולות להיות השפעות בריאותיות על בני אדם. התסמינים כוללים כאבי ראש, נדודי שינה, סחרחורות ורגישות לאור, ונטען כי אנשים עם מחלות לב וכלי דם עלולים להיות מושפעים יותר.