סקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת "מטב" בדק האם ארועי ה-7 באוקטובר, שנתפסים כאסון הגדול של העם היהודי מאז השואה, העלו מחדש את זיכרון השואה בקרב אזרחי ישראל. הסקר מגלה כי אמנם כ-82% מאזרחי ישראל מרגישים כי זיכרון השואה נחלש עם השנים, אך במקביל  כ-71% מאמינים שאירועי ה-7 באוקטובר מחדדים את זיכרון השואה. 

המחקר נערך במסגרת סקר אינטרנטי ייעודי בקרב 500 משיבים, גולשי אינטרנט בגילאי 18 ומעלה מהמגזר היהודי, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל. הסקר בדק האם מרחק הזמן והתמעטות ניצולי השואה שעדיין חיים, מעמעמים גם את זיכרון השואה, בעיקר בקרב הדור הצעיר? והאם, אירועי ה-7 באוקטובר, שנתפסים כאסון הגדול מאז השואה, מבליטים את זיכרון השואה?

ניצולת שואה (צילום: רויטרס)
ניצולת שואה (צילום: רויטרס)

עוד עולה כי נשים מושפעות יותר מה-7 באוקטובר. מהסקר עולה כי מתוך אלה שמאמינים כי לאירועי ה-7 באוקטובר השפעה על זיכרון השואה, אחוז גבוה יותר של נשים מאמינות כך (כ- 80%) לעומת 64% מהגברים שחושבים כך. 

"מחקרים מראים כי הבדידות היא האויב הגדול ביותר של הזקנה", אומר ליאור שטרסברג מנכ"ל עמותת מטב, שיזם את הסקר. "יש בכוחנו להוביל שינוי משמעותי וחיובי בחיי שורדות ושורדי השואה בישראל. לכולנו קשה בימים אלה אבל לאוכלוסיית הקשישים ניצולי השואה קשה שבעתיים ובמיוחד באופן טבעי לאלה שפונו מביתם לאחר ה-7 באוקטובר".

ניצול שואה (צילום:  REUTERS/Baz Ratner)
ניצול שואה (צילום: REUTERS/Baz Ratner)

"לשם כך יש לנו זכות להוביל פרויקט לאומי חשוב, שנקרא 'עכשיו זה הזמן', שהינו ביוזמה ובמימון של הרשות לזכויות ניצולי שואה. הפרויקט מפעיל מערך התנדבות ארצי הנותן מענה לכ-3,700 ניצולי שואה באמצעות מתנדבים חברתיים קבועים המגיעים לביתם לביקור, מארחים להם חברה, משוחחים איתם, מסייעים במקרה הצורך ובעיקר פותחים את הדלת ונכנסים הביתה. אין ספק, כי בימים קשים אלו הפרויקט שלנו מקבל משנה תוקף, וביתר שאת לאור ממצאי הסקר. אשר על כן, אנו קוראים לציבור הרחב להצטרף אלינו למשימה ערכית בעלת חשיבות ראשונה במעלה".

ליאור מספר כי בישראל נותרו כיום 133,362 ניצולי שואה בגילים מבוגרים, מתוכם 31,434 שורדים בגילאי 90 ומעלה ומספרם, כדרכו של עולם, הולך ומתמעט. התכנית פועלת לא רק בקרב ניצולי השואה יוצאי מדינות מזרח ומערב אירופה, אלא גם בקרב יוצאי מדינות אלג'יריה, לוב, מרוקו ועיראק אשר סבלו גם הם במהלך מלחמת העולם השנייה מהתנכלויות אנטישמיות בהשראת המשטר הנאצי. גילם הממוצע של ניצולי השואה עומד כיום על 86, ורבים מהם מדווחים על תחושות בדידות קשות הפוגעות באיכות חייהם בצורה קשה.

אנדרטה לשואה (צילום: רויטרס)
אנדרטה לשואה (צילום: רויטרס)

נתונים נוספים שעולים מהסקר: 

פילוח לפי גיל – הצעירים בני ה- 18-34 מרגישים יותר שזיכרון השואה התעמעם (86.7%) לעומת 68.5% מבני ה- 55+ ו-82.7% מבני ה-35-54 שהשיבו כך.

פילוח לפי אזור מגורים – הנתונים מצביעים על כך כי מתוך אלה שהשיבו בחיוב כי לאירועי ה-7 באוקטובר יש השפעה גדולה על זיכרון השואה - תושבי אזור השרון הכי מאמינים כך (74.4%), אחריהם תושבי אזור ירושלים (73.5%), תושבי אזור הצפון (71.5%), תושבי הדרום (69.5%) ולבסוף תושבי המרכז (68.1%) שהשיבו כך.  

פילוח לפי רמת דתיות – מהסקר עולה כי מתוך אלה שהשיבו כי זיכרון השואה מתעמעם, יותר חילוניים השיבו כך (86.6%), אחריהם הציבור הדתי-חרדי (77.9) ולבסוף הציבור המסורתי (77.8%) שהשיבו כך.