יש הרבה בדיחות על המשטרה, בישראל בפרט ובעולם בכלל, כשאחת המוכרות ביותר היא ששוטר הוא בעצם עבריין שנכשל. ובכן, אנחנו לא יודעים לגבי השאר, אבל בסין יש אחד שדווקא הצליח, והתחזה במשך 12 שנים לשוטר. הוא נלכד לאחרונה ממש במקרה בשל עבירה לא קשורה, וכך מעשיו יצאו לאור.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת הסיניים, וואנג פאנג בן ה-41, תמיד חלם לעבוד במקצוע' אבל מעולם לא ניסה להתקבל למשטרה. זה כמובן לא עצר בעדו מלהעמיד פנים שהוא שוטר אמיתי במשך תקופה מאוד ארוכה. הכל החל ב-2006, כשאחיו נכנס לחובות ונזקק לעורך דין. כדי לוודא שעורך הדין יעשה כל שביכולתו כדי לעזור לאחיו, פאנג נפגש איתו תוך כדי העמדת פנים שהוא שוטר, ואמר שהוא עובד בתחנת משטרה במחוז ג'ג'יאנג.

בגלל שזה הצליח כל כך טוב, פאנג החליט לנסות את זה גם על אחרים. במהרה הוא החל לספר לחברים ומכרים שהוא הוכשר למקצוע, קנה מדים מזויפים, אזיקים ואפילו השיג לעצמו תעודת זהות מזויפת. הוא הצליח לגרום לרבים מהם להאמין שעזר להם לצאת מצרות, למרות שבפועל לא עשה יותר מדי. למשל, כשחבר שלו נעצר על נהיגה בשכרות, הוא חשב שפאנג עזר לו להפחית מעונשו. אך בפועל, זה קרה בגלל שרמת האלכוהול בדמו לא הייתה גבוהה כל כך.

וואנג פאנג לאחר מעצרו. צילום מסך
וואנג פאנג לאחר מעצרו. צילום מסך



בזכותו התחזותו, הוא הכיר ב-2011 אישה בשם שיו לו, שהפכה בהמשך לאשתו ואם ילדיו. פאנג סיפר לה שהוא חוקר פלילי במשטרה, והיא הייתה מרותקת מהסיפורים המסעירים שסיפר לה, שהתרחשו במסגרת עבודתו. היא לרגע לא הטילה ספק בדבריו, אבל כשהקשר ביניהם הפך רציני, המשפחה שלה הפכה חשדנית כלפיו.

אחד מבני הדודים שלה החל לשאול על פאנג באקדמיה לשוטרים בה אמר שלמד, אבל לא היו להם שום רישומים לכך. למרות הממצאים הללו, הוא שכנע את כולם שהשתמש בתעודת זהות אחרת במהלך לימודיו, לכן שמו לא הופיע. כשבני משפחתו של פאנג והקולגות שלו לא הגיעו לחתונתם, שוב התעורר החשד של כל הסובבים אותו, אבל גם הפעם הוא הצליח למצוא לכך הסבר הגיוני - הוא טען שהוריו מתו ושאינו ובקשר עם שאר בני משפחתו, ושהקולגות שלו נמצאים בחתונה של אדם בכיר במשטרה.

כדי לא לעורר עוד חשדות, לאחר החתונה פאנג דרש מאשתו שלא תדבר על עבודתו עם אף אחד. גם הפעם היא לא חשדה בדבר, שכן הוא כל הזמן היה במדים, דיבר על חקירות במשטרה, ועזב מדי פעם למשך ימים שלמים, לטענתו במסגרת העבודה.

המדים המזויפים של וואנג פאנג. צילום מסך
המדים המזויפים של וואנג פאנג. צילום מסך


אך מה שהיא לא ידעה הוא, שאת כל המידע שהוא מספר לה פאנג קרא ברומנים שעסקו בחקירות משטרתיות, בחדשות, או בדוחות וסיכומי חקירות מאתרי משטרה. בפועל, בזמן שהיא וכל מי שהכיר אותו חשבו שהוא יוצא למשימות ותופס פושעים, פאנג העביר את זמנו בבתי מלון ותפעל עסק דפוס קטן ולא רווחי.

כדי שלא יצטרך לפשוט רגל, פאנג לווה כספים מנושים שונים, תוך שהוא משתמש בתעודת השוטר שלו כאסמכתא לכך שהוא ישלם להם חזרה. בפועל, הוא לא עשה זאת מעולם. הוא נעצר לבסוף בידי שוטרים אמתיים, לאחר שהנושים שלו הבינו שלא יקבלו את כספם חזרה. סך הכל הוא צבר חוב אדיר של 300,000 דולרים.
 
מחיפוש בביתו, השוטרים מצאו את תעודת המשטרה המזויפת, מדים, אזיקים וציוד משטרתי נוסף. במהלך חקירתו, כשנשאל למה התחזה במשך תקופה כה ארוכה, פאנג אמר שנהנה מהכבוד שרכשו לו כולם, לכן המשיך בהונאה עד שכבר הרגיש שאינו יכול לחזור חזרה. בשעת מעצרו, אשתו הייתה בהריון של שבעה חודשים. מעניין אם פאנג יצליח לשכנע אותה בחפותו גם הפעם.