בין אם נודה בזה ובין אם לא, כולנו מפנטזים לפעמים על רצח של מישהו שעצבן אותנו, בעיקר הבוס, הקולגות והאקסים. אך בעוד זה נשמע כמו משהו שעלול לסבך אותנו בצרות, מסתבר שכל עוד זה נשאר בראש שלנו זה לגמרי חוקי ואפילו בריא. לפחות כך טוענת פסיכולוגית בכירה מבריטניה, והיא מעודדת אנשים להמשיך לפנטז על דברים כאלו בלי חשש.

במהלך "פסטיבל המדע צ'לטנהאם בבריטניה", ד"ר ג'וליה שואו, מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון, סיפרה למה פנטזיות על פגיעה באנשים יכולה להועיל לנו: "אתם יכולים לשלוט לחלוטין במה שיקרה בפנטזיות שלכם, וזה ברור שרובינו לא רוצחים אף פעם, למרבה המזל. פנטזיות רצח הן תרגילי אמפתיה".

לדבריה, מחשבות זדוניות כאלו דווקא יכולות לעורר אצלנו אמפתיה כלפי הקורבן שלנו: "אתם חושבים על דברים לעומק, מהרהרים על ההשלכות של המעשים שלכם, ומדמיינים איך זה יהיה אם תחליטו לעשות את זה". המסקנה שהרוב יגיעו אליה? לפי שואו, אנשים בדרך כלל יחליטו ש"הם לא באמת רוצים לעשות את זה, בגלל שאלו לא התוצאות שהם מייחלים להן".
 
הקולגות מעצבנים? תפנטזו שאתם הורגים אותם. אילוסטרציה: אינגאימג
הקולגות מעצבנים? תפנטזו שאתם הורגים אותם. אילוסטרציה: אינגאימג


לדבריה, היכולת להרהר בפעולות והשלכותיהן היא "קריטית לקבלת החלטות טובות". כך שככל שנקדיש זמן רב יותר לניתוח בחירות עתידיות, נהיה מוכנים טוב יותר כשיגיע הזמן לבסס שיקול דעת מכריע. "אבל דווקא כשהמצב טוב זה הזמן להתאמן בתרגילי אמפתיה", היא מסבירה, "אתם הרי לא יכולים לדעת מה צופן העתיד, ואתם לא יודעים אילו החלטות אתם עלולים לבצע בחיפזון".

אגב, היכולת לבצע "תרגילי אמפתיה" היא זו שמבדילה אותנו מחיות ואנשים בעלי שיפוט לקוי, כמו פסיכופתים למשל. לפי "האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה", פסיכופתים הם בעלי "נטייה כרונית להתעלם ולפגוע בזכויות של אחרים, תוך חוסר תחושת אחריות לשלומם וחוסר תחושת אשמה, חרטה או אמפתיה כלפיהם".