נגיף הקורונה, או בשמו המדעי COVID-19, שמתפשט בעולם ומביא עמו המון חוסר ודאות, גורם לכך שמידע מוטעה רב מופץ בין אנשים וברשתות החברתיות. כעת, ארגון הבריאות העולמי מחליט לנפץ 15 מיתוסים והנחות מוטעות, שלטענתו עלולים להיות "מסוכנים". למעשה, מומחים אומרים כי התפשטות של מידע מוטעה ותיאוריות קונספירציה עשויות לעורר מקרים נוספים של הידבקות בנגיף.

פרופסור פול האנטר, מבית הספר לרפואה בנוריץ' באוניברסיטת מזרח אנגליה (UEA), אמר כי "פייק ניוז" (חדשות מזויפות) בנוגע לנגיף גורמות לאנשים לתת עצות גרועות וליטול "סיכונים גדולים יותר" במהלך משבר הבריאות העולמי. כדי למנוע מצב שבו מידע מוטעה על הקורונה יתפשט מהר יותר יותר מהנגיף עצמו, אלה הם המיתוסים המסתובבים ברחבי העולם והעובדות שעליכם לדעת:

1. ויטמין C מגן על הגוף מהידבקות

אנשים רבים מאמינים כי מינון גבוה יותר של תוספי ויטמין C יעזרו למנוע הידבקות של הנגיף, ממש כמו שנטען לגבי התקררות בחורף. עם זאת, אין כיום שום הוכחה מוצקה לכך שוויטמין C יכול לסייע במאבק נגד הנגיף הקטלני. בכל אופן, בימים אלה נערך מחקר על ידי מדענים מסין לבדיקת השפעות ויטמין C על התפרצות נגיף הקורונה.

שייק ויטמין סי (צילום: יח''צ)
שייק ויטמין סי (צילום: יח''צ)

2. שתיית מים כל 15 דקות שוטפת את הנגיף מהגוף

אנשים טענו שלגימת מים כל רבע שעה תעזור לשטוף את הנגיף מגוף האדם, אם הוא חודר דרך הפה. למרות זאת, בעוד ששתיית מים מונעת התייבשות, זה לא ימנע מאף אדם בנגיף הקורונה במקרה של חשיפה.

ד"ר ויליאם שפנר, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת ונדרבילט, אמר: "אנו תמיד מזהירים כל אדם בריא ואנשים שחולים להמשיך לשמור על צריכת נוזלים ולשמור על ריריות לחות. זה אמנם גורם לחולה להרגיש טוב יותר, אבל אין שום אינדיקציה ברורה שהפעולה מגנה ישירות מפני סיבוכים של הנגיף".

שתיית מים (צילום: אינגאימג)
שתיית מים (צילום: אינגאימג)

3. גילוח שיער הפנים מגן מהידבקות

שירות הבריאות הלאומי של בריטניה דרש מעובדים שיש להם שיער פנים להתגלח במהלך עבודתם בבית החולים הכללי בסאות'המפטון, במטרה לסייע בהגבלת התפשטות הנגיף. הסיבה לכך היא שלדברי הנהלת הבריאות והבטיחות, הזיפים והזקן "לא מאפשרים למסכה להיצמד לפנים כמו שצריך". מקרה זה הוביל לשמועות שהופצו ברשת כי גילוח שיער הפנים יגן מפני הנגיף, אולם מדובר בשטויות שהצטרפו לרשימה הארוכה של מידע מוטעה.

גילוח (צילום: אינג אימג')
גילוח (צילום: אינג אימג')

4. מייבשי ידיים הורגים את הנגיף

שמועות רבות טענו כי שימוש באוויר חם ממייבש ידיים במשך 30 שניות יכול להרוג את הנגיף אם הוא על הידיים שלך. ארגון הבריאות העולמי טוען שזה לא נכון ולא יהרוג את הזן החדש של הנגיף. לדבריהם, "כדי להגן על עצמך מפני נגיף הקורונה החדש, יש לנקות את הידיים בעזרת חומר מחטא על בסיס אלכוהול או לשטוף אותם במים וסבון. לאחר ניקוי הידיים, יש לייבש אותן היטב בעזרת מגבות נייר או מייבש אוויר חם".

מייבש ידיים (צילום: ingimage ASAP)
מייבש ידיים (צילום: ingimage ASAP)

5. גרגור מי פה מונע הידבקות

כפי שנטען בכמה מקומות ברשת, שטיפת פה אינה יכולה להגן מפני הידבקות בנגיף הקורונה ולפי ארגון הבריאות העולמי אין שום הוכחות לכך. שטיפות פה יכולים לחסל מיקרובים מסוימים למשך כמה דקות ברוק שבפה, אך יחד עם זאת, זה לא אומר שהם מגנים מפני הידבקות.

מי פה (צילום: ingimages.com)
מי פה (צילום: ingimages.com)

6. אכילת שום מונעת הידבקות

בעוד שאכילת שום יכולה לעזור בטיפול בצינון או דלקת, זה לא ימנע מכם להידבק בנגיף. "שום הוא אוכל בריא שעשוי להיות בעל כמה תכונות אנטי-מיקרוביאליות", לפי ארגון הבריאות העולמי, "אבל אין שום עדות מההתפרצות הנוכחית כי אכילת שום הגנה על אנשים מפני הנגיף".

7. צעירים אינם סובלים מהנגיף

בניגוד למה שחושבים, אנשים בכל הגילאים, גם צעירים, נמצאים גם בסיכון להידבקות בנגיף, למרות שהדפוסים מראים שהקשישים נפגעים לעתים קרובות יותר. נראה כי אנשים מבוגרים ואנשים הסובלים ממצבים רפואיים קיימים (כמו אסטמה, סוכרת, מחלות לב) פגיעים יותר לחלות קשה בנגיף. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לאנשים בכל הגילאים לנקוט בצעדים כדי להגן על עצמם מפני הנגיף, למשל על ידי ביצוע היגיינה טובה.

8. מנורות UV הורגות את הנגיף

ארגון הבריאות העולמי מפציר באנשים שלא להשתמש במנורות UV כדי לעקר ידיים או אזורי עור אחרים במטרה להרוג את נגיף הקורונה. בארגון נמסר: "אין להשתמש במנורות UV לעיקור ידיים או אזורים אחרים בעור, שכן קרינת UV עלולה לגרום לגירוי בעור".

9. סורקים תרמיים מזהים חולים בנגיף

נכון לכרגע, משתמשים בסורקים תרמיים בשדות תעופה, תחנות רכבת ובמקומות ציבוריים אחרים לאיתור אנשים עם טמפרטורת גוף גבוהה. אך בעוד שסורקים אלה יעילים לאיתור אנשים שפיתחו חום בגלל הנגיף, הם לא יצליחו לאבן את אלה שעדיין לא מראים סימפטומים. הסיבה לכך היא שלוקח בין יומיים לעשרה ימים עד שאנשים הנגועים בנגיף מפתחים חום.

נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)
נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)

10. ריסוס אלכוהול על הגוף

אנשים טוענים כי ריסוס אלכוהול או כלור על הגוף יהרוג את הנגיף, אולם ריסוס חומרים כאלה עלול להזיק לבגדים או לריריות (כלומר עיניים, פה). "שימו לב כי גם אלכוהול וגם כלור יכולים להועיל לחיטוי משטחים, אך יש להשתמש בהם תחת המלצות מתאימות", לדברי הארגון.

11. מכתבים וחבילות מסין אינם בטוחים

בניגוד להנחה הרווחת, אנשים המקבלים חבילות מסין אינם נמצאים בסיכון להידבק בנגיף, וארגון הבריאות העולמי טוען שזה בטוח לקבל חבילות מסין, לדבריהם: "מניתוח קודם, אנו יודעים כי הנגיף אינו שורדו זמן רב על חפצים, כמו מכתבים או חבילות".

חבילה (צילום: ingimages.com)
חבילה (צילום: ingimages.com)

12. חיסון מפני דלקת ריאות יכול להגן מהידבקות

על פי ארגון הבריאות העולמי, אנשים אומרים לשווא כי חיסוני דלקת ריאות יגנו מפני הנגיף. חיסונים לקורונה עדיין נמצאים בתהליכים ולא סביר שהם יסיימו בזמן כדי לבלום את ההתפרצות הנוכחית. "חיסונים נגד דלקת ריאות ושפעת אינם מספקים הגנה מפני הנגיף", לדברי הארגון. לטענתם, הנגיף כל כך חדש ושונה שהוא זקוק לחיסון משלו, ונעשים מאמצים רבים לפתח אחד בתמיכת ארגון הבריאות העולמי.

13. שטיפת האף במי מלח מונעת הידבקות

אין שום עדות לכך ששטיפת האף באופן קבוע במי מלח מגנה על אנשים מפני הידבקות בנגיף. "ישנן עדויות מוגבלות לכך ששטיפת אף עם מים מלוחים באופן קבוע יכולה לעזור לאנשים להתאושש מהר יותר מהתקררות", טוען הארגון, "אך עם זאת, לא נמצא כי שטיפת האף באופן קבוע מונעת דלקות בדרכי הנשימה".

14. שמן שומשום חוסם את הנגיף

שמן שומשום הוא מרכיב עיקרי בבישול אסייתי, אבל זה בערך כל שהוא עושה. ארגון הבריאות העולמי מזהיר ששמן שומשום לא הורג את הנגיף החדש וכי יש כמה חומרי חיטוי כימיים שיכולים להרוג אותו על גבי משטחים, למשל חומרים על בסיס אקונומיקה / כלור, ממיסים, 75% אתנול, חומצה פרטיקית וכלורופורם. יחד עם זאת, יש להם השפעה מועטה או כלל לא על הנגיף אם מורחים אותם על העור או מתחת לאף, וזה אפילו יכול להיות מסוכן לשים את הכימיקלים האלה על העור.

15. אנטיביוטיקה הורגת את הנגיף

נגיף הקורונה הוא נגיף ולכן אין להשתמש באנטיביוטיקה כאמצעי מניעה או טיפול, מאחר שאנטיביוטיקה לא פועלת נגד נגיפים, רק חיידקים.

אנטיביוטיקה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
אנטיביוטיקה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)