אף אחד לא טוען שגידול ילדים הוא קל. יתרה מכך, הרבה מאוד הורים בימנו לא מתביישים לספר ולשתף על הקשיים וחוסר השינה בגידול ילדים, במיוחד בשנים הראשונות. למרות הקושי הרב, פגיעה או סיכון בריאותו הילד לא מצדיק זלזול בהנחיות הברורות לתינוקות. תופעה חדשה מרעישה את הרשת, כשאמהות ברחבי העולם מנצלות את הרשתות החברתיות להתפאר בכך שהאכילו את תינוקותיהם בבקבוקים עם תערובת מזון מיוחדת, הנקראים גם בקבוקי "נוק-אאוט", כדי לגרום להם לישון במהלך הלילה, והצליחו לעורר את זעמם של מומחי תזונת ילדים.

תינוקות (צילום: ingimages.com)
תינוקות (צילום: ingimages.com)

התערובת המסוכנת שיצרו האמהות עשויות מפורמולה או מחלב אם מעורבבים בדגנים, מזון לתינוקות ואפילו במקרים מסוימים תרופות. תזונאיות ילדים, שזעמו על אותן אמהות והזהירו מפני סכנת חנק. התופעה ההזויה התחילה אחרי שאלכסיס, אמא מניו יורק, פרסמה בפייסבוק תמונה של הבקבוק וכתבה כי השיטה של ערבוב המזונות, שכללה גם הוספת טיילנול (תרופה לשיכוך כאבים), עבדה בכל פעם שבנה הרגיש קצת לא טוב. "כל ההורים שלא מכירים את בקבוקי הנוק-אאוט האלה, הדבר הזה עובד כל פעם! במיוחד כאשר התינוק חולה, הוסיפו מעט טיילנול והתינוק יהיה כמו עפיפון".

מיד אחר כך, אמהות נוספות החלו לפרסם פוסטים דומים ברשתות החברתיות, עם אמירות כמו: "לאמא היה יום ארוך, אני אוהבת אותך אבל קח בקבוק "נוק-אאוט" ולילה טוב", או "הילד שלי בן ארבעה חודשים מוציא שיניים והדבר היחידי שגורם לו לישון לילה שלם זה התערובת הזאת".

מזון לתינוקות (צילום: ingimages.com)
מזון לתינוקות (צילום: ingimages.com)

הפוסטים השנויים במחלוקת עוררו סערה של ביקורת מצד הורים אחרים, שהביעו את דאגתם מפני מתן אוכל מוצק לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים. לפי המלצת ארגון הבריאות העולמי, עד שלב זה יש להזין תינוקות אך ורק בחלב אם או בפורמולה. הוספת "תוספות" לאבקת הפורמולה של התינוק עלולה לגרום לעצירות, התייבשות ותת תזונה.

שרלוט סטירלינג-ריד, יועצת תזונה המתמחה בתזונה אימהית, תינוקות וילדים, טענה כי תופעת בקבוקי ה"נוק-אאוט" מסכנים את התינוקות, מהסיבה שאוכל מוצק מבקבוקים זה לא דבר אידיאלי או מומלץ לתינוקות. "הפעולה של שתיית חלב שונה מאוד מהפעולה של בליעת מזון מוצק, ולכן הדבר עלול להביא תינוקות לסיכון בחנק", הסבירה סטירלינג-ריד.

אחת הגולשות, אמא בעצמה, הגיבה בזעם: "דגנים לא מיועדים לאכילת בקבוקים!", אחר כתב: "מעולם לא השתמשתי בדגני אורז בתוך הבקבוק או מחוצה לו. אין לו ערך תזונתי. למדו לאהוב את זעקות התינוקות בלילה כי יום אחד תסתכלו אחורה ותתגעגעו אליו ותייחלו שיחזרו". אדם שלישי קרא להורים "אידיוטים" בגין שימוש בבקבוקי "הנוק-אאוט", וכתב: "זה מגעיל, ומסוכן מאוד לכל ילד! מי נתן לאידיוטים האלה אי פעם להוציא את התינוק הביתה מבית החולים?! זה הרבה מעבר להורות גרועה".

עם זאת, היו אמהות שתמכו בתופעה המסעירה והודו שהאכילו את תינוקותיהן בתערובת המזון הזו כדי לעזור להם לישון, כשחלקן חשפו כי ערבבו חלב פורמולה עם רוטב תפוחים, עוף, דגני בוקר, פירות וריבות. אחת הגולשות כתבה: "בקבוק נוקאאוט? מותק כמעט כל בקבוק שנתתי לבת שלי היה כזה, והיא בסדר גמור! היא אהבה את זה כל כך".

ד"ר שרה ג'רוויס, רופאה מטפלת והמנהלת הקלינית של אתר Patient.info הבריטי טוענת כי יש סיבות טובות מאוד לכך שכל הנחיה ממליצה להאכיל תינוקות עד גיל שישה חודשים רק בחלב אם או בפורמולה שמיועדת לקבוצת הגיל שלהם. העיכול בשלב זה מאוד לא בשל והם מועדים מאוד לבעיות עיכול כמו עצירות. יתר על כן, מכיוון שהם כה קטנים, אפילו כמויות קטנות של החומרים הלא נכונים (כמו מלח) עלולים להזיק מאוד לכליות שלהם ולבריאות הכללית.

עוד הוסיפה הרופאה כי אסור לשכוח שתינוקות צריכים ללמוד לבלוע מוצקים, ויש להתחיל לאט מאוד. אוכל כזה הוא בעל מרקם שונה ועלול להוביל לחנק. מעבר לכך, הוספת תרופות שלא מיועדות לילדים או ללא סיבה טובה, היא גם רעיון מסוכן ביותר. "תרופות כמו אקמול ואיבופרופן יכולות להיות שימושיות מאוד אם ילדכם סובל מכאבים, אך אינן מומלצות, רק להפחית חום אם ילדכם אינו סובל מכאבים. הם בהחלט לא מומלצים אף פעם רק בגלל שמישהו רוצה שהילד יישן".