חתולים יבגדו בבעליהם אם "אויב" יציע להם חטיף, בניגוד להתנהגות הנאמנה של הכלבים - כך טוען מחקר חדש של מדענים ביפן.

חתולים, כמו כלבים, יכולים לזהות סימנים אנושיים ולהבדיל בין הבעות של רגשות של בעליהם. אולם בכל הנוגע לשיתוף פעולה, במיוחד מול אדם שמפגין עוינות כלפי הבעלים, המחקר שנעשה באוניברסיטת קיוטו מראה כי החתולים לא התפתחו כמו הכלב, שנחשב לחברו הנאמן של האדם.

במסגרת המחקר, המדענים, בהובלתה של היטומי צ'יגיווה, חילקו 36 חתולים ובעליהם לשתי קבוצות, כאשר הבעלים ניסו לפתוח צנצנת ללא הצלחה ופנו לשחקן שישב בצד כדי שיסייע להם. החתולים בקבוצה הראשונה ראו כיצד השחקן לא מסכים לעזור, בעוד שבקבוצה השנייה האדם עזר לבעלים. אחרי כל מפגש השחקן ואדם ניטרלי נוסף שהיה במקום הציעו מזון לחתול.

התוצאות, שפורסמו בכתב העת Animal Behaviour and Cognition, הראו כי לחתולים לא היה אכפת אם השחקן סייע לבעלים שלהם או סירב ובכל המקרים הסכימו לקבל ממנו את החטיף, וכך גם מהאדם השלישי ששהה בחדר. ניסוי קודם שעשתה צ'יגיווה עם כלבים הראה תוצאות הפוכות, כאשר כלבים סירבו לקבל מזון מהשחקן אם הם ראו שהוא מסרב לסייע לבעלים.

"לא מצאנו כל ראיות לכך שהחתולים ביצעו הערכה של בני אדם בממשקים עם גורם שלישי", הסבירה צ'יגיווה. "הם לא נמנעו ממגע עם מי שלא סייע ולא העדיפו את מי שעזר, אף שידועה הרגישות שלהם לסימני התנהגות אנושיים".