העצמה, התפתחות אישית, פיתוח יכולות קוגנטיבית וחשיבה חיובית, הם העקרונות המובילים את הקייטנות של העידן החדש. "המטרה שלי שהילד יחווה הצלחות, וגם כשקשה הוא ימצא דרך להצלחה. אני רוצה להעביר לילדים את מה שהיה חסר לי כילד", סיפר כפיר יאנוש, הבעלים של Homie-dog ומפעיל קייטנת "ילדים, כלבים ונהנים". בעקבות מחקרים שונים בתחום, שמצאו כי יחסים בין-אישיים במסגרת קבוצת השווים הם הגורם המגביר מעורבות חברתית, תחושת שייכות ומוטיבציה בלימודים, החליט יאנוס לצאת במיזם מרגש ופתח את הקייטנה המיוחדת. 

אילוף הכלבים בקייטנת "ילדים, כלבים ונהנים" (צילום: שני וולף)

יאנוש, בן ה-31 מטבריה, התאהב בעולם הכלבים כשהיה רק בן עשר. בראיון למעריב הוא סיפר: "גם אני הייתי חניך בקייטנה כזאת. בגיל עשר ההורים שלי קנו לי כלב ושלחו אותי לקייטנה בקיבוץ אפיקים, משם שאבתי את ההשראה לטיפול. הם עזרו לי לקבל אחריות ולהאמין בעצמי. הבנתי שיש לי כלב ואם אני לא אאכיל אותו לא יהיה מי שיעשה את זה" . מהמקום הזה, מנהל הקייטנה החליט להעביר הלאה את החוויה ולגרום לכמה שיותר ילדים לפתח מיומנויות וביטחון עצמי. 

שיתוף פעולה ועבודת צוות (צילום: שני וולף)
שיתוף פעולה ועבודת צוות (צילום: שני וולף)

כמו כן, מחקרים נוספים בתחום התמקדו בהשפעה הפיזיולוגית והנוירולוגית של הכלבים על גוף האדם, שכן הוכח כי נוכחות כלבים יכולה להשפיע על הורדת לחץ דם ודופק מהיר. בנוסף, גם מצבים כמו הפרעות קשב וריכוז יכולים להיפתר בעזרת נוכחות של בעל החיים, מה שלא תמיד יכולים לעשות מורים או הורים, המהווים כגורם האחראי על הילדים. 

''ילד שמצליח לאלף חיה עובר ביחד איתה תהליך של התפתחות אישית'' (צילום: שני וולף)
''ילד שמצליח לאלף חיה עובר ביחד איתה תהליך של התפתחות אישית'' (צילום: שני וולף)

את הקייטנה "ילדים, כלבים ונהנים" הקים יאנוש יחד עם שני וולף, בעלת פנסיון wolffpack שברישפון, שסיפרה: "בפנסיון שלי יש הרבה כלבים טיפוליים, זה רק היה מתבקש שנשלב את זה עם ילדים". הרעיון היה לחבר לכל ילד כלב וללמד את הקבוצה לעבוד ביחד כמו להקה. כל ילד מקבל כלב שמותאם לו אישיותית: "ילד שהוא  יותר היפראקטיבי אני אתן לו כלב פעלתני יותר, ככה הם יוכלו להסתדר ולהפוך לצוות", סיפר מנהל הקייטנה.

עוד הוא הסביר כי העבודה של הילד היא לצד הכלב בלבד, כאשר צוות המדריכים רק משגיחים מהצד ומספקים משימות והכוונה, במטרה להעלות את הביטחון, הקואורדינאציה ותחושת המסוגלות. "ילד שמצליח לאלף חיה, אומר לה מה לעשות והיא מקשיבה לו, מעביר את הכלב תהליך ויחד איתו עובר תהליך בעצמו. הוא מקבל את התחושה שהוא מסוגל וראוי", סיכם יאנוש. כמו כן, וולף סיפרה בגאווה: "כבר שנתיים שאנחנו מפעילים את הקייטנה. הילדים, ההורים וכמובן הכלבים פשוט עפים על זה".