מפעל ייצור, ובו שרידי מטבעות מלפני יותר מ-2,600 שנה, התגלה לאחרונה במזרח סין. המפעל, שנחשף במחוז הנאן שבמדינה, חשף עדויות ארכיאולוגיות של מכלול שרידים הקשורים לייצור המוני של מטבעות. הממצאים כללו עשרות תבניות חימר ליציקת מטבעות בשילוב עם פסולת מתכת ושני שברי מטבעות ברונזה, שאחד מהם נשמר בצורה כמעט מושלמת. 

חלקי המפעל לייצור מטבעות  (צילום: כתב העת Antiquity)
חלקי המפעל לייצור מטבעות (צילום: כתב העת Antiquity)

במחקר, שפורסם בכתב העת Antiquity, טענו החוקרים מאוניברסיטת ג'נג'גואו כי טכניקה הטביעה שהתגלו היו "מאופיינות במידה גבוה של איכות", כאשר חלק מתבניות החרס שנמצאו כלל לא היו בשימוש. התגלית המסקרנת מרמזת על כך שכל תהליך הטביעה, מיציקת התבניות ועד יציקת המטבעות, התרחש במפעל הייצור העתיק. 

החוקרים, שנדהמו לגלות את הממצאים, עשו שימוש בטכניקת תיארוך הפחמן, וגילו כי המפעל החל בין השנים 550-640 לפני הספירה. מלבד העובדה שמדובר בממצא יוצא דופן, הוא גם הצליח לערער על ההנחה שהייתה קיימת עד כה, לפיה המטבעות הראשונים נטבעו בטורקיה או ביוון. לטענת החוקרים, ישנן שתי תיאוריות לגבי מקור המטבעות – אחת לפיה הן נוצרו כדי שסוחרים ולקוחות יוכלו לבצע ביניהם עסקאות חליפין והשנייה היא כדי שהממשלה תוכל לגבות מיסים וחובות מהציבור.