ראש השנה קרב ובא וענף גידול הדבורים בישראל עובד שעות נוספות. בעונה זו הדבורים יוצאות החוצה ללקט דבש מהפרחים, אך כחלק מהסיבוב שלהם הם מוצאים פינה בנחילים בבתים פרטיים. לכבוד החג, מדריך חקלאות במוסד לבטיחות ולגיהות, איציק ריין, התלווה לדבוראי רוני שולמן, שסיפר על הסכנות הטמונות בעבודה שמתחילה בהברחת הדבורים ומסתיימת בסוף מתוק מדבש. 

שולמן סיפר כי במהלך עונת האביב הוא מטפל בפניות מכ-35 משפחות המבקשות את עזרתו בפינוי הנחילים, שנעים בין 2,000 ל-10,000 דבורים. כדי לעשות זאת, הדבוראי מדליק מדף עשן לפני פתיחת הכוורת, שמרגיע את הדבורים ומאפשר לו להשתלט עליהם. כשהוא לבוש בבידוד מגן, כובע, מסווה, סופג זיעה, סרבל, נעליים גבוהות וכפפות עור, שולמן הוא מעביר את הנחיל מבלי לפגוע בדבורים, אך כאן התהליך רק מתחיל. 

חלת הדבש שהוציא הדבוראי רוני שולמן (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)
חלת הדבש שהוציא הדבוראי רוני שולמן (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)

לאחר שהכוורת התמקמה בביתה החדש, מתחיל תהליך ההתאקלמות שלוקח בין שלושה לארבעה ימים. כ-20 אחוזים מהנחילים בדרך כלל מחליטים לברוח ולנדוד למקום אחר, כאשר תפקיד מכריע בהתחלה האם להישאר או לברוח שייך למלכת הדבורים. אם הכוורת כבר בחרה להישאר, היא מתחלקת לאט לאט למספר קומות, כאשר הקומה החשובה ביותר היא קומת הדבש. שולמן הדגיש כי חשוב להקפיד במהלך תהליך העבודה שקומת הדבש סגורה בכדי שלא יתבצע "שוד" מצד הדבורים. 

כל התהליך הארוך, שבסופו הדבוראי אוסף את הדבש מהכוורת ומשווק היישר אלינו הצרכנים, אורך בין 8 ל-12 חודשים. מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיפר: "עונת האביב היא עונת השיא לעובדים בתחום הדבש בישראל. דווקא בתקופה זו חשוב לשמור על בטיחות הדבוראים כדי שנוכל להמשיך להפיק דבש גם בשנה הבאה".