שורה של מכתבים סודיים שהוחלפו בין מלכת צרפת מרי אנטואנט לבין חברה הטוב הרוזן השוודי, הנס אקסל פון פרסן, נחשפו כעת על ידי חוקרים צרפתים באמצעות טכניקות רנטגן מתקדמות. המכתבים נכתבו בין השנים 1791-1792, בזמן המהפכה הצרפתית, כשהמלכה שהתה במעצר בית עם יתר בני משפחתה, כולל בעלה לואי ה-16.

אחד המכתבים המצונזרים של המלכה (צילום: Centre de Recherche sur la Conservation)
אחד המכתבים המצונזרים של המלכה (צילום: Centre de Recherche sur la Conservation)

עד שהמכתבים הגיעו לארכיון הלאומי הצרפתי חלקם צונזרו באופן מסתורי על ידי אותיות אקראיות שנועדו לטשטש מילים מסוימות. "בין אם תוכן המכתבים כלל סודות מדינה, תוכניות בריחה או עדות לרומן אהבה מלכותי, הוא השאיר את ההיסטוריונים סקרנים עד היום", נכתב במחקר שפורסם השבוע בכתב העת Science Advances, המפרט גם כיצד פון פרסן, שהיה אחד מידידיה הקרובים ביותר של המלכה, סייע בארגון ניסיון כושל להבריח את משפחת המלוכה אל מחוץ לצרפת.

כעת צוות של חוקרים צרפתים מהמרכז למחקר השימור Centre de Recherche sur la Conservation הצליח לחשוף שימוש בשפה נלהבת מתוך הביטויים המצונזרים בשמונה מתוך 15 מכתבים שהוחלפו בין השניים. המילים שנחשפו, כמו "אהבה", "חבר" ו"מעריץ", ואף ביטויים כמו "לא בלעדיך", מצביעים לפי החוקרים על עומק החיבה של מארי אנטואנט לחברה הקרוב, שפעל רבות עבורה עד רגעיה האחרונים, כאשר ראשה נערף בגיליוטינה בשנת 1793 בגיל 38.

למרות זאת, החוקרים הדגישו כי תוכן המכתבים לא חושף בוודאות את השמועה שלפיה השניים אכן ניהלו רומן. החוקרים גילו בין היתר כי בכל המכתבים שכתב פון פרסן נמצאו רכיבי דיו דומים, מה שמצביע לדבריהם על האפשרות שהוא עצמו היה אחראי לצנזור המכתבים בינו לבין המלכה.