זוגות מבוגרים מסנכרנים באופן לא מודע את קצב הלב שלהם כאשר הם קרובים זה לזה פיזית, כך גילו חוקרים מאוניברסיטת אילינוי במחקר שביקש לבחון את הדינמיקה של מערכות יחסים ארוכות טווח באמצעות קרבה מרחבית.

החוקרים עקבו במשך שבועיים אחר דופק הלב והקרבה של עשרה זוגות הטרוסקסואליים נשואים, בגילאי 64 עד 88, שנמצאים יחד 14 עד 65 שנים. זאת באמצעות צמידים חכמים שמדדו את קצב הלב שלהם בכל רגע, וגם דרך חיישנים שהותקנו בביתם ואפשרו לצפות בזמן אמת עד כמה בני הזוג נמצאו בקרבה פיזית.

הממצאים, שפורסמו בכתב העת Journal of Social and Personal Relationships, הצביעו על קיומה של מערכת יחסים "מובילה-מעכבת" בסנכרון הדופק של הזוגות, שבה שינויים בדופק של כל זוג מושפעים על ידי אחד מהם כאשר השני עוקב אחריו. לפעמים קצב הלב של האישה הוביל את השינוי, ולעתים אחרות קצב הלב של הגבר היה משתנה, ושל האישה בעקבותיו.

"זה מעיד על איזון עדין", כתבו החוקרים. "כאשר אחד מבני הזוג מפעיל את בן הזוג השני, הם מתחילים ריקוד ברמה זוגית ייחודית, שמשפיעה על הפיזיולוגיה שלהם ועל הדפוסים שלהם לאורך היום". לדבריהם, כשבני הזוג קרובים, דפוסי הדופק שלהם מצביעים על אינטראקציה שיש לה משמעות קולקטיבית בדרך כלשהי. למרבה הצער, החוקרים לא הצליחו לחשוף דפוסים ברורים העומדים בבסיס השינויים, שאפשרו להם להסיק מסקנות כלשהן ברמה הזוגית.