מי לא זוכר את אשליית השמלה הכחולה-שחורה (לבנה-זהובה) שהטריפה את הרשת לפני יותר מ-6 שנים? מאז צצו להן עוד שלל אשליות דומות שתועדו בעיקר בתמונות באיכות ירודה - שהייתה גם הסיבה העיקרית לבלבול. כעת מגיעה אשליה דומה אך גם שונה מאוד, מאחר שזו מתועדת בסרטון באיכות גבוהה ואין כל דרך לערער עליה: כובע הצמר הזה אכן משנה את צבעו. צפו בכובע שמבלבל את הגולשים: 

בורדו או ירוק? אשליית הכובע שמשגעת את הרשת (צילום: טיקטוק)

מעצבת הפנים אוטליה כרמן שיתפה סרטון בעמוד הטיקטוק שלה (@oteliacarmen) בו הציגה את כובע הצמר החדש שרכשה. בזמן שהיא מזיזה אותו מהמטבח לחדר השינה - צבעו משתנה מבורדו לחום ומחום לירוק.

@oteliacarmen Reply to @nb_1776 Room by room, no filters, mirror reflections for extra credit 😅 #colortheory #metamerism #interiordesign #STEMtok ♬ One Right Now - Post Malone & The Weeknd

באחד הסרטונים אוטליה הסבירה את פשר האשליה: "קניתי את הכובע הירוק הזה בחנות היום, לקחתי אותו הביתה וכשהוצאתי אותו מהשקית אמרתי לעצמי: 'למה זה חום?'. אז הבנתי: מטאריזם. זו הסיבה שהתאורה כל כך חשובה כשמדובר בעיצוב פנים".

מטאריזם (או מטאמריזם) הוא שינוי הצבע הנראה בפריט צבעוני עקב פליטות ספקטרליות שונות ממקורות אור שונים. בעיקרון, לכל מקור אור יש "צבע" משלו, כך שכאשר הוא מוקרן על אובייקט צבעוני, זה משפיע על הצבע של אותו אובייקט. במקרה של אוטליה, התאורה היא זו שגרמה לכובע להיראות ירוק בחנות וחום-בורדו בבית. גם בבית שלה הכובע שינה את צבעו חזרה לירוק כשהיא ניגשה לחדר השינה או לשירותים. כדי להבין באמת מה צבעו של הכובע, היא יצאה החוצה, לאור יום, וגילתה - צבעו האמיתי של הכובע הוא חום.

מגוון הסרטונים שלה בנושא (שבעה בסה"כ) צברו יותר מ-10 מיליון צפיות בטיקטוק. אחד כתב: "זו השמלה הכחולה-שחורה, רק בגרסת 2021" ואחר הוסיף: "אני באמת לא מבין מה קורה פה. פעם זה ירוק, פעם חום, פעם אדום כהה. מה נסגר?". צופה נוסף כתב: "דמיינו שאתם מתאימים את הכובע ללוק ואז הוא משנה צבע והורס לכם הכל" ואחר סיכם: "המוח שלי פשוט לא מצליח לעכל את זה".