לזריקות בוטוקס יש אפקט מגן מפני הפרעות או תסמינים של חרדה. כך על פי מחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת Scientific Reports על ידי קבוצת מדענים מקליפורניה. הבוטוקס, הידוע בשמו המדעי בוטולינום טוקסין, הוא רעלן המופרש על ידי חיידק בשם קלוסטרידיום בוטולינום והוא מוזרק בדרך כלל כדי לטפל בקמטים אך לא רק - נעשה בו שימוש גם לטיפול במיגרנות, התכווצויות וכאבי שרירים, הזעת יתר ובריחת שתן.

החוקרים, רובם מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, ביקשו לבחון הפעם את ההשפעות המועילות של הטיפול בבוטוקס, בניגוד למחקרים רבים שעסקו בתופעות הלוואי המזיקות הכוללות בין היתר כאבים ונפיחות. לשם כך, הם חקרו מדגם של כמעט 40 אלף מטופלים שקיבלו בוטוקס ממגוון סיבות, ומצאו כי אנשים שקיבלו זריקות באזורים שונים בגוף - כולל המצח, גפיים עליונות ותחתונות ובצוואר - דיווחו על רמות חרדה נמוכות יותר באופן משמעותי מאשר מטופלים שעברו טיפולים שונים לאותם מצבים.

הם גילו כי הסיכון לחרדה היה נמוך ב-22% עד 72% בחולים שטופלו בבוטוקס, ללא קשר למקום שבו הוזרק. החוקרים משערים כי רעלני בוטולינום עשויים לעבור לאזורים של מערכת העצבים המרכזית המעורבים במצב הרוח וברגשות. הם הוסיפו כי ממצאים אלו מעודדים עבור מחקרים עתידיים על השימוש בבוטוקס כטיפול בחרדה והפרעות נלוות, ובפרט כדי לקבוע את המקום והמינון הטובים ביותר לזריקות.