בבית מחסה לבעלי חיים בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, נטליה הורובטס נפרדה ביום שני (7 במרץ) מחתול המחמד האהוב שלה, צ'רלי. הורובטס ובעלה ולדימיר, נמלטו מביתם שבעיר קרמטורסק שבמזרח המדינה, בזמן שכוחות אוקראינים נלחמו בפולשים הרוסים.

אבל אחרי מסע קשה מערבה, ברכבת עמוסה הם סוף סוף החליטו לשחרר את חיית המחמד שלהם, והגיעו למסקנה שלהקים חיים חדשים מאות קילומטרים מביתם, יהיה מספיק קשה בלי חתול היפראקטיבי לטפל בו. "הנסיעה שלנו ברכבת נמשכה 40 שעות" אמרה נטליה. "היו הרבה אנשים ברכבת וחששנו שיירמסו אותנו".

בית המחסה לבעלי חיים לבוב (צילום: רויטרס)

נטליה וולדימיר נאלצו לעזוב את ביתם (צילום: רויטרס)
נטליה וולדימיר נאלצו לעזוב את ביתם (צילום: רויטרס)

ראסמה קרציה, מתנדבת לטבית, היא המצילה שקיוותה שתוכל לקחת את צ'רלי החתול ועוד עשרות חיות מחמד אחרות מעבר לגבול פולין, עד שהמלחמה תסתיים. "התכוונו לקחת כמה שיותר חיות החוצה, ללטביה, לאירופה, למקום מבטחים", אמרה קרציה בבית החיות שהצליחו להציל, שנמצא בלבוב, שם היא העמיסה שלושה טנדרים בכלבים וחתולים. היא לא יכלה להישאר בלטביה ולא לעשות דבר, סיפרה, "אם יש לי הזדמנות לעזור, ויש לי טנדר גדול, אם אצליח לאסוף כמה חיות למקום מבטחים – אני לא יכולה לשבת בבית בחיבוק ידיים".

המקלט בלבוב טיפל בעבר בחיות בר ובבעלי חיים משוטטים, אך מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר, הוא קלט יותר חיות מאנשים שנמלטו מהאלימות. כעת כלבים, חתולים ואפילו עכברוש מחמד, נאבקים על תשומת הלב לצד שועלים וחסידות. 

בזמן שקרצ'יה התכוננה להעמיס את הכלובים על הטנדרים שלה, משפחת הורובטס בדיוק נפרדה מהחתול שלהם, "צ'רלי קטן שלי, אתה תחזור הביתה אבל אתה צריך להישאר במקום בטוח בינתיים. יהיה לך טוב שם", אמרה נטליה. בעלה ולדימיר מסר שהם לא יודעים מה צופן העתיד שלהם: "אנחנו מקווים שאוקראינה תחזיק מעמד ותנצח, ושעוד נחזור הביתה".

נטליה הורובטס: ''עוד נחזור הביתה'' (צילום: רויטרס)
נטליה הורובטס: ''עוד נחזור הביתה'' (צילום: רויטרס)