עיר בת 3,400 שנה, מתקופת האימפריה של מיתני (Mittani) - ממלכה חורית קדומה ששכנה בצפון מסופוטמיה על נהר החידקל, התגלתה על ידי חוקרים מגרמניה ומחבל כורדיסטן. היישוב הקדום התגלה בממימי מאגר מוסול בתחילת השנה, כשמפלס המים ירד עקב בצורת קיצונית בעיראק. העיר, שכללה בתוכה ארמון וכמה מבנים גדולים, הייתה מרכז חשוב באימפריית מיתני (בתקופה שבין 1550–1350 לפנה"ס).

"למבנה הענק הזה ישנה חשיבות מיוחדת, מכיוון שוודאי אוחסנו בו כמויות אדירות של סחורה שהובאה ככל הנראה, מכל האזור", אמרה ד"ר איוונה פולג'יז מאוניברסיטת פרייבורג. גם ארגון הארכיאולוגיה של כורדיסטן תרם שיתף פעולה עם מנהל העתיקות והמורשת בדוהוק (דהוכ).

האתר הוטבע לפני כ-40 שנה כאשר נבנה מאגר מוסול, והוא מעולם לא נחקר ביסודיות על ידי ארכיאולוגים. מאז, הוא חזר אל פני השטח כשהבצורת אילצה את תושבי האזור לשאוב מים מהסכר.

תוך ימים ספורים, האירוע הבלתי מתוכנן גרם לצוות של חוקרים גרמנים וכורדים להתחיל בחפירות ולבסוף למפות את הכפר. המקום כמעט נהרס ברעידת אדמה שאירעה במשוער, בשנת 1350 לפנה"ס. אך עם זאת, החוקרים חשפו יותר מ-100 לוחות חרס ועליהם כתב יתדות - שיטת כתב הברתית קדומה שהייתה נפוצה באזור מסופוטמיה, סוריה, ממלכת פרס ובאזור של אררט - המתוארכים לתקופה האשורית התיכונה, זמן קצר לאחר אסון רעידת האדמה שפקד את העיר.

הכתבים יכולים לספר מידע בעל ערך רב, על ההגירה של החברה ועל סיום עידן מיטאני. "זה כמעט נס, שלוחות החרס עשויות החימר שרדו כל כך הרבה שנים מתחת למים", אמר ד"ר פיטר פלנזר מטובינגן, אחד מאנשי הצוות.