ממצא נדיר ממצרים העתיקה: ארכיאולוגים חשפו ליד קהיר את הסרקופג (ארון הקבורה) של פתח־מ־ויה, הממונה על האוצר בתקופת שלטונו של פרעה רעמסס השני לפני כ־3,200 שנה, אולם גופתו של הפקיד הבכיר נעלמה מזמן.

פתח־מ־ויה היה אחד הפקידים החשובים ביותר בתקופתו של רעמסס השני, מהפרעונים המשפיעים במצרים העתיקה. מלבד היותו הממונה על האוצר, הוא גם שימש הסופר המלכותי, האחראי על הצאן והאחראי על הקרבת הקורבנות במקדשים של רעמסס השני.

ארון הקבורה של פתח־מ־ויה, הממונה על האוצר בתקופת שלטונו של פרעה (צילום: משרד העתיקות המצרי)
ארון הקבורה של פתח־מ־ויה, הממונה על האוצר בתקופת שלטונו של פרעה (צילום: משרד העתיקות המצרי)

מבנה הקבר התגלה כבר בשנה שעברה באתר הארכיאולוגי של סקארה, עיר הקבורה של ממפיס, בירת מצרים העתיקה, כ־30 ק"מ מקהיר. אולם בעונת החפירות האחרונה איתרו הארכיאולוגים מאוניברסיטת קהיר, בהובלתה של ד"ר אולא אל־עגיזי, גם את אולם הקבורה התת־קרקעי ובתוכו סרקופג ענק עשוי גרניט ששימש לקבורתו של פתח־מ־ויה. לאכזבתם של הארכיאולוגים, מכסה הארון היה שבור וההערכות הן כי שודדי קברים בזזו את השרידים, כבר בתקופה העתיקה. אולם, עקבות שרף בתוך הסרקופג העידו כי בעבר הייתה בו גופה חנוטה.

סקרופג שהתגלה במצרים מהמאה ה-11 לפנה''ס (צילום: רויטרס)
סקרופג שהתגלה במצרים מהמאה ה-11 לפנה''ס (צילום: רויטרס)

למרות זאת, אל־עגיזי לא הסתירה את התרגשותה מהחשיפה הנדירה. "הגילוי של הסרקופג הזה במקומו המקורי בבור הקבורה היה מלהיב מאוד משום שזה הסרקופג של בעלי הקבר, וזה לא תמיד קורה", אמרה ל"אובזרבר" הבריטי. "לפעמים הסרקופג הוא עבור אדם אחר מתקופה מאוחרת יותר, כאשר הקבר שימש לקבורה בתקופות מאוחרות. אבל הפעם זה לא המקרה".