בערך כ-5,000 ק"מ מתחת לפני השטח עליו אנו חיים, "כוכב הלכת שבתוך הפלנטה" מסתובב באופן עצמאי מכיוון שהוא צף בליבת המתכת הנוזלית החיצונית. איך בדיוק מסתובבת הליבה הפנימית - הוא נושא שעלה לא פעם בין מדענים והמחקר האחרון שפורסם בנושא צפוי להיות שנוי במחלוקת.

המעט שאנו יודעים על הליבה הפנימית, נובע מניתוח המהירות של גלים סייסמיים בגלעין שנוצרו על ידי רעידות אדמה או מפיצוצים גרעיניים - כשהם עוברים באמצע כדור הארץ. בחיפוש אחר תנועת הליבה הפנימית, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Geoscience, ניתח גלים סייסמיים מרעידות האדמה חוזרות בששת העשורים האחרונים.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחברי המחקר, Xiaodong Song ו-Yi Yang מאוניברסיטת פקין בסין, טענו כי הם גילו שהליבה הפנימית של כדור הארץ "עצרה כמעט לחלוטין בסביבות שנת 2009 ואז החלה להסתובב בכיוון ההפוך". הם אמרו ל-AFP: "אנו מאמינים שהליבה הפנימית מסתובבת, ביחס לפני השטח של כדור הארץ, קדימה ואחורה כמו נדנדה. מחזור אחד של הנדנדה הוא כשבעה עשורים, כלומר, הליבה משנה את הכיוון אליו היא מסתובבת בערך כל 35 שנה".

עוד טענו השניים כי הליבה שינתה את כיוונה בעבר בתחילת שנות ה-70 וחזו ששינוי הכיוון הבא יחל באמצע שנות ה-40. עוד הסבירו החוקרים כי "שינוי הכיוון מסתדר עם שינויים קטנים בזמן המדויק שלוקח לכדור הארץ להסתובב על צירו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ייתכן שליבת כדור הארץ חלה להסתובב בכיוון ההפוך (צילום: בראשית)
ייתכן שליבת כדור הארץ חלה להסתובב בכיוון ההפוך (צילום: בראשית)