רבים מהסלבריטאים הגבריים המפורסמים, כמו ג'ייסון מומואה וטום הארדי, ידועים בזקנים המרשימים שלהם. בכלל, בשנים האחרונות, אופנת הזקן הכתה גלים ונראה שלרוב הגברים סביבנו יש זקנים מלאים וארוכים. אולם, לפי מחקר חדש שנערך באוניברסיטה הקתולית הפונטיפיקלית בפנמה, אם אתם באמת רוצים להרשים נשים, כדאי דווקא לבחור בזיפים ולא בזקן מלא.
במסגרת המחקר, החוקרים הציגו לנשים תמונות של גברים בטווח גילאים שונה, כשכל אחד מהם הופיע עם סוגים שונים של שיער פנים. לאחר מכן, המשתתפות התבקשו לדרג את הגברים על פי רמת המשיכה והאמינות שהם משדרים. התוצאות היו חד-משמעיות: זיפים קלים דורגו כמושכים ביותר, והובילו גם לעלייה ברמת האמון שהנשים חשו כלפי הגברים המצולמים.
מעניין לציין כי השפעות חיוביות לא נצפו אצל גברים מבוגרים יותר או אצל גברים בעלי זקן מלא. החוקרים ציינו במאמרם, שפורסם בכתב העת המדעי Acta Psychologica: "למרות שהתוצאות מוגבלות לאנשים צעירים בלבד, הממצאים שלנו מתיישרים עם מחקרים אחרים, המדווחים על משיכה מוגברת לזיפים קלים לעומת זקנים מלאים".
המחקר כלל 171 משתתפים, שצפו בתמונות של גברים בעלי מראה צעיר או מבוגר יותר. התמונות עברו מניפולציה דיגיטלית כך שכל פרצוף הופיע בשלוש גרסאות: פנים מגולחות, פנים עם זיפים קלים, ופנים עם זקן מלא. כדי לבחון את רמת האמון, החוקרים השתמשו במשחק שבאמצעותו העריכו עד כמה המשתתפים נותנים אמון בכל אחד מהגברים המצולמים.
נושא הזקנים אצל גברים נחקר בהרחבה בעבר, כאשר מחקרים קודמים מצאו קשרים בין זקן לבין תכונות כמו דומיננטיות ויכולת. אולם, עד למחקר הנוכחי, הקשר בין זקנים לאמון נותר בגדר תעלומה. התוצאות של המחקר הנוכחי הראו באופן ברור שעבור גברים צעירים, זיפים קלים מגבירים את המשיכה הנתפסת, מה שבתורו גורם להם להיראות אמינים יותר. עם זאת, התופעה הזו לא נצפתה אצל גברים מבוגרים יותר.
כפי שהסבירו החוקרים: "למרות אמונות פופולריות שטוען שזקנים מגבירים באופן אוניברסלי את המשיכה או האמינות של גברים, הממצאים שלנו מראים שרק גברים צעירים עם זיפים קלים הראו יתרונות משמעותיים בהיבט זה". הם הוסיפו כי "זקנים יכולים לשמש כסוג של 'איפור לגברים', משפרים את המשיכה הנתפסת, במיוחד בצורה של זיפים קלים (ובאופן שולי עם זקנים מלאים), אבל רק כשהאדם צעיר".
לממצאי המחקר יש השלכות מעשיות בשתי רמות, כפי שציינו החוקרים. ברמה האישית, הם מצביעים על כך שגברים צעירים עם זיפים קלים נתפסים כמושכים ואמינים יותר, ולכן זיפים קלים יכולים לשמש כאסטרטגיה יעילה אפשרית לגברים המבקשים לשפר את תפיסת המשיכה שלהם.
ברמה רחבה יותר, דמויות ציבוריות בזירות שונות, החל מפוליטיקה ועד תאגידים, עשויות להשתמש בתובנה זו כדי להגביר את השפעתן באמצעות איתותי משיכה או אמון. כמו למשל מארק צוקרברג, שמנסה להמציא את עצמו מחדש על רקע האתגרים שחווה פייסבוק. עם זאת, החוקרים מדגישים גם את הצורך למנהלים להתעלם ממשיכה או אמינות נתפסת על סמך המראה החיצוני בלבד בעת הערכת לקוחות, מועמדים לקידום, או למשרה ציבורית.