עולם הפאסט-פוד חווה שינוי דרמטי. לאחר עשרות שנים בהן המבורגר שלט ללא עוררין כמלך האוכל, מתחולל כעת מהפך אמיתי: העוף, במיוחד הנאגטס וכריכי עוף, מתחילים לכבוש את הכס במקום ההמבורגר. מחקרים חדשים מצביעים על כך שהדורות הצעירים מעדיפים יותר ויותר עוף על פני המבורגרים הקלאסיים, מגמה שמשנה את פני התעשייה כולה.
הנתונים מדברים בעד עצמם. על פי מחקר של חברת Technomic, נחשף כי 51% מדור ה-Z (בני 28 עד 15) דיווחו שהם אכלו יותר עוף בשנה האחרונה, בהשוואה לממוצע של 41% באוכלוסייה הכללית. כאשר נשאלו על המזון שלהם, 20% הזכירו פיצה, ואחריה עוף (13%), פסטה (11%), המבורגרים (7%) וסושי (6%).
צעירים יותר רואים בעוף "הילת בריאות", תופעה שמתרחשת למרות שהעוף מצופה ומטוגן. בקרב דור ה-Z, נחשף כי 71% מהסוקרים מציינים שהם מחפשים במסעדות מנות שהן יותר בריאות.
השיקול הכלכלי הוא משמעותי. במחירים הנוכחיים של 2025, אנטריקוט עולה כ-152 שקל לק"ג ובשר טחון נע בין 60-80 שקל לק"ג, בעוד שחזה עוף טרי עולה 42 שקל לק"ג ופרגיות 62 שקל לק"ג. עבור דור Z, שמתחיל את החיים שלו ממש עכשיו, המחיר הנגיש של עוף הוא גורם מכריע.
השינוי הזה לא רק בתחום ההעדפות - הוא משתקף גם בנתונים הקשים. בין 2019 ל-2024, כ-2,800 מסעדות עוף נפתחו בארצות הברית, בעוד כ-1,200 מסעדות המבורגרים נסגרו. הביקורים במסעדות עוף עלו ב-4.3% בהשוואה לשנה קודמת ברבעון השלישי של 2024.
רשתות עוף כמו Raising Cane's ו-Wingstop היו הזוכות הגדולות של 2024, עם עלייה דו-ספרתית במכירות. מנגד, רשתות המבורגרים מתקשות לעמוד בקצב. מחקר של Circana מצא כי צריכת כריכי עוף מטוגנים במסעדות עלתה ב-19% בין 2019 ל-2024, בעוד שצריכת המבורגרים ירדה ב-3%.
המגמה הזו לא מראה סימני האטה. חברת Technomic חוזה כי הדור הצעיר יאכל יותר עוף, בהשוואה לקבוצות גיל אחרות. המחקר מצביע על כך שמוצרי עוף כמו נאגטס יותר קלים לאכילה תוך כדי תנועה ומתאימים יותר לחיים המהירים של הצעירים.
חברות הפאסט פוד מגיבות בהתאם לטרנדים גם כן. טאקו בל החזירה את הנאגטס שלה לתפריט, וונדי'ס הוסיפה גרסה חדשה לכריך העוף שלה, וצ'יק-פיל-איי ממשיכה לשלוט בסקרי העדפות של בני נוער.
השינוי מהמבורגרים לנאגטס ומוצרי עוף הוא יותר מסתם מגמה זמנית - זו מהפכה תרבותית אמיתית. הדור הצעיר עם הערכים שלו למען בריאות, קיימות וחיסכון, מעצב מחדש את עולם המזון המהיר. אמנם העדפות המזון הן בסופו של דבר עניין של טעם אישי, אך הנתונים מצביעים על מגמה ברורה שתמשיך לעצב את התעשייה בשנים הבאות.
המבורגר לא ייעלם מהתפריט, אבל הוא כבר לא המלך הבלתי מעורער של המסעדות. העתיד שייך לנאגטס, לכריכי עוף, ולדור שגדל על ערכים שונים מהדורות שקדמו לו.