אחת ולתמיד: אלו האיזורים המזוהמים ביותר במטוס

זה רק נראה נקי: מה מנקים בין טיסה לטיסה, באיזה אופן, מה נשאר מוזנח, וכיצד נראית שגרת הניקיון בחברות לואוקוסט לעומת חברות סדירות?

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
ניקוי מטוס. בעיקר סדר ושאיבת אבק (
ניקוי מטוס. בעיקר סדר ושאיבת אבק ( | צילום: שאטרסטוק
3
גלריה

לרוב הנוסעים נדמה כי ברגע שהם יורדים מהמטוס, מגיע צוות ניקיון מיומן שמבצע חיטוי יסודי של כל משטח, מושב ושירותים, כדי שהמטוס יעלה נוסעים חדשים במצב מבריק. בפועל, המציאות רחוקה מכך. שגרת הניקוי בין טיסה לטיסה מתמקדת בעיקר בהחזרת הסדר למטוס, ואינה מתקרבת לניקוי עמוק. ההבדלים בין חברות הלואוקוסט לחברות הסדירות, בין מחלקת התיירים למחלקת העסקים, ניכרים היטב וגם בין מה שהנוסעים חושבים שנעשה לבין מה שבאמת מתבצע.

ניקוי בזק בלואוקוסט

בחברות הלואוקוסט, שם כל דקה בנמל התעופה מתורגמת לעלות כספית גבוהה, המטוס נדרש להמריא שוב תוך כחצי שעה מרגע הנחיתה. צוותי הניקיון, שמגיעים לעיתים מחברת קבלן חיצונית, פועלים במהירות רבה. לרוב מדובר ב־4 עד 6 אנשי צוות בלבד לכל מטוס צר־גוף, דוגמת איירבוס A320 או בואינג 737. המשימה שלהם היא לנקות כ־180 מושבים בפרק זמן של דקות ספורות. התוצאה: איסוף שקיות אשפה, בקבוקים ומוצרי מזון שנשארו על הכיסאות או בכיסי המושב, ניעור כריות ושמיכות אם קיימות, ולפעמים ניגוב מהיר של מגש שולחני במטלית לחה.

במקרים רבים נעשה שימוש באותה מטלית לחה לכל שורה, ולעיתים לאותה מטלית יש תפקיד לעבור על כל המחלקה. החומר עצמו אינו בהכרח חומר מחטא, אלא מים עם מעט חומר ניקוי בסיסי או נוזל ריחני, שמעניק תחושה של ניקיון אך אינו משמיד חיידקים או נגיפים.

שטחים שבדרך כלל אינם נוגעים בהם כוללים את פתחי המיזוג, משענות היד, מסכי הבידור, ידיות הכיסא והחלונות. גם מתחת למושבים כמעט שלא מתבצע ניקוי. נוסעים רבים נתקלו בשקיות, נעליים, עטיפות חטיפים או אפילו אוכל ישן שהושאר על ידי הנוסעים הקודמים.

שירותים: אל תסמכו על ניקוי יסודי

בתאי השירותים מתבצע ניקוי מהיר יותר מאשר בשאר המטוס, אבל גם שם הוא רחוק מלהיות יסודי. עובד הניקיון מרוקן את פח האשפה, מחליף נייר טואלט ומגבות נייר, מעביר מטלית על האסלה ועל הכיור, לעיתים באותה מטלית עצמה. לעיתים מרססים חומר מבושם שמטשטש ריחות לא נעימים. החיטוי האמיתי מתבצע לרוב רק פעם ביום, בניקוי הלילה, כשנעשה שימוש בחומרים אלכוהוליים או מבוססי כלור.

מטלית על המגש. מים וסבון ללא חיטוי
מטלית על המגש. מים וסבון ללא חיטוי | צילום: שאטרסטוק

חברות סדירות: פינוק לעסקים

בחברות התעופה הסדירות, בעיקר בטיסות ארוכות, צוותי הניקוי גדולים יותר – לעיתים 8 עד 12 עובדים למטוס רחב־גוף כמו בואינג 787 או איירבוס A350. משך הזמן המוקצה לניקוי ארוך יותר, בין שעה לשעתיים, תלוי בהפסקת הטיסות. במטוסי נוסעים בינלאומיים ארוכים מנקים יותר משטחים, כולל ניגוב משענות היד עם חומר מחטא, ניקוי שולחנות מגשים במטליות חד־פעמיות ספוגות אלכוהול, שאיבת השטיח המרכזי, החלפת כריות ושמיכות בכל המושבים והקפדה רבה יותר בתאי השירותים.

במחלקת עסקים ותיירים פרימיום מנקים בקפדנות יתרה: המשטחים מנוגבים בנפרד, לעיתים במטלית חד־פעמית לכל שולחן, תאי השירותים עוברים שטיפה יסודית עם חומרי חיטוי, והשטיחים באזור זה נשאבים בקביעות.

ניקוי עמוק: פעם בשבוע או יותר

הניקוי האמיתי של המטוס, המכונה "ניקוי עמוק", מתבצע לרוב אחת לשבוע, ולעיתים במטוסים ארוכי־טווח אחת לכמה ימים. בתהליך זה צוותים גדולים מפרקים חלק מהמושבים כדי לנקות מתחתם, שואבים את כל השטיחים, מנקים את החלונות, מחטאים את פתחי המיזוג והידיות, משתמשים בחומרי ניקוי אלכוהוליים וחומרי חיטוי ייעודיים. רק בשלב זה ניתן לומר שהמטוס באמת נקי במובן הבריאותי.

עובד ניקיון בחברת תעופה או בחברת קבלן נדרש לעיתים לנקות בין 4 ל־6 מטוסים במשמרת אחת של שמונה שעות. בלואוקוסט, כשכל ניקוי נמשך כרבע שעה בלבד, המשמעות היא לחץ עצום להספיק לעבור על כמה שיותר מטוסים. המשכורות לרוב נמוכות, כוח האדם מצומצם, ולחץ הזמנים מוביל לקיצורי דרך.

פתחי המזגן. נקו בעצמכם
פתחי המזגן. נקו בעצמכם | צילום: שאטרסטוק

מה לא מנקים בין טיסה לטיסה

הנוסעים צריכים לדעת: פתחי האוורור, משענות היד, מסכי המולטימדיה, שולחנות האוכל, השטיחים מתחת למושבים והחלונות – לרוב אינם עוברים ניקוי שוטף בין טיסות. מי שרוצה לשמור על עצמו, מומלץ שיביא מטליות חיטוי אישיות, ינגב את המשטחים סביבו וישטוף ידיים לאחר שימוש בשירותים.

שורה תחתונה: המטוס שאנו עולים עליו נראה נקי, אבל הניקוי בפועל הוא בעיקר קוסמטי. בלואוקוסט מדובר בפעולה חפוזה של סידור ואיסוף אשפה, בחברות הסדירות מדובר בניקוי מעט יותר רציני, ורק בניקוי הלילה או בניקוי השבועי ניתן לדבר על חיטוי יסודי של תא הנוסעים. עד אז, האחריות להגן על הבריאות מוטלת לא מעט גם על הנוסעים עצמם.

תגיות:
ניקיון
/
מטוס
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף