הלחימה בסודאן: בצל המשך חילופי האש בין הכוחות הצבא, בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות "התגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו, המכונה חמידתי, הכריז הלילה (בין ראשון לשני) שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, כי הצדדים הסכימו להפסקת אש בת 72 שעות.

לדבריו, "בתקופה זו, ארה"ב דוחקת בשני הצדדים להתחייב באופן מיידי ומלא להפסקת האש, ולסיום המתמשך של הלחימה. ההסכם מגיע לאחר משא ומתן אינטנסיבי במהלך 48 השעות האחרונות. נמשיך לעבוד כדי להשיג את המטרה המשותפת והיא חזרה של ממשלה אזרחית בסודאן".

בתוך כך, כוחות "התגובה המהירה" הודיעו כי הם תומכים בהפסקת האש, והצהירו כי "בהתבסס על התיווך האמריקאי, אנו מסכימים להפוגה הומניטרית לתקופה שם 72 שעות. שביתת הנשק נועדה לפתוח מסדרונות הומניטריים, להקל על תנועת האזרחים והתושבים, ולאפשר למלא את צרכיהם, כמו לגשת לבתי החולים האזרחיים בצורה בטוחה ולפנות משלחות דיפלומטיות". עוד נמסר מטעם המיליציה, כי "אנו מאשרים את הנכונות לשיתוף פעולה מלא".

חיילים בסודאן (צילום: REUTERS/Samir Bol)
חיילים בסודאן (צילום: REUTERS/Samir Bol)

היתקלויות בין הצבא הסודני לבין מיליציית ''ההתערבות המהירה'' (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)
היתקלויות בין הצבא הסודני לבין מיליציית ''ההתערבות המהירה'' (צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah)

צבא סודאן הודיע בתורו, כי "בהתבסס על התיווך הסעודי-אמריקאי להפסקת הלחימה, וכדי להקל על האזרחים מטעמים הומניטריים, הצבא מסכים להפוגה בת 72 שעות, בתנאי שהמורדים יתחייבו להפסיק את כל פעולות האיבה ולעמוד בדרישות".

כמו כן, הדובר הרשמי של התהליך המדיני בסודאן, חאלד יוסף עומר, שוחח עם עיתון "א-שארק", ואמר כי "ארה"ב ומספר מדינות באזור מתקשרות עם צבא דואן וכוחות התגובה המהירה. העמדה הבסיסית שלנו, ככוח אזרחי, היא הצורך לעצור את המלחמה בדחיפות, החל מהפוגה הומניטרית, לאחר מכן הפסקת אש וחזרה לתהליך המדיני". כמו כן, שלח אצבע מאשימה לנשיא הקודם עומר אל-באשיר ב"הצתת המלחמה".

משרד הבריאות העולמי מעריך, כי עד כה, נהרגו בעימותים בסודאן לפחות 427 בני אדם, ו-3,700 נוספים שנפצעו. האו"ם הזהיר, כי המצב במדינה השלישית בגודלה באפריקה, כה חמור, עד ששליש מאוכלוסיית המדינה זקוק לסיוע הומניטרי דחוף. במקביל, מדיווחים מכלי תקשורת מקומיים, האזרחים מתקשים להשיג מים נקיים, שירותי חשמל, ושירותי האינטרנט מנותקים.